Kicsi, de erős
Ausztriában 2018 első 7 hónapjának adatai alapján 9,5%-kal nőtt a vendégéjszakák száma a magyar küldőpiacról, ami nagyon dinamikusnak mondható - tudtuk meg Szedlák Pétertől, az Österreich Werbung partmermenedzsmentért felelős munkatársától. Hozzátette, hogy tavaly átléptük az 1 800 000 magyar vendégéjszakát Ausztriában, ezzel hazánk a 9 helyet foglalja el a küldő országok közül, ami az ország méretéhez képest egy nagyon szép eredmény.
Télből a nyárba
Annak, aki a számok mögé szeretne látni, érdemes tudnia, hogy egy hosszabb stagnáló időszakot követően az elmúlt 2 évben a téli szezon ismét elkezdett erősödni. A magyar vendégérkezések számának növekedése a legutóbbi téli szezonban 11,8% volt. De ez csak az egyik hajtómotorja a jó eredményeknek. A másik az, hogy Ausztria már nem csak téli desztináció a magyarok szemében. Ebben valószínűleg szerepe van az Österreich Werbung rendezvényeinek, és kollégái kitartó munkájának is. 2010 óta folyamatosan nőnek hazánkból a nyári vendégérkezések. Ez kezdetben 10 % fölötti növekedés volt, és bár csökkent a növekedés üteme, még mindig jelentős.
Elég közel
Ausztria gyönyörű épített és természeti értékeinek hála vonzó desztináció. Magyar szemszögből nézve egyik jelentős előnye a közelségéből fakad: rövidebb időszakokat, hosszúhétvégéket is érdemes eltölteni itt. A magyarok körében Stájerország a legnépszerűbb tartománya, második helyen fej-fej mellett Karintia és Salzburg következik, utána Tirol és Bécs.
Akik már ma tettek a jövő turizmusáért
A workshop konkrét témája mindig Ausztria. Nincsenek prezentációk, előadások, beszédek, hanem a személyes kapcsolatok kialakítása és ápolása a cél. Persze kis részben konkrét üzletek is kötődnek itt, és információcsere is zajlik. Mind az osztrák, mind a magyar partnerek visszajelzése alapján fontos a rendezvény. Sokan vannak, akik azért jönnek, hogy jövő évi szerződést pontosítsanak, vagy rendezvényekről egyeztessenek.
Osztrák részről 20 kiállító érkezett, elsősorban turisztikai hivatalok képviselői, de egyes szállodaláncok (pl Falkensteiner Hotels & Residences), vagy családi tulajdonban lévő szállodák (Hotel Restaurant Mariandl) képviselői, látványosságok- (Duna kilátótorony) és különböző attrakciók munkatársai is jöttek. Például van egy összefogás Bécsben - az Imperial Austria –, amely 6 bécsi és bécs környéki létesítmény együttes fellépését foglalja magába: ezek a Schloß Schönbrunn, Hofburg, Tiergarten Schönbrunn, Schloss Hof, Schloss Niederweiden és a Hofmobiliendepot. Ez az összefogás jelentős örökséget őriz, és sokrétűen mutatják be a Habsburg Birodalom történelmét, kultúráját és életét.
Az Österreich Werbung honlapjáról a magyar érdeklődők előre tájékozódtak arról, mely osztrák partnerekkel tudnak majd kommunikálni a rendezvényen. Magyar oldalról 88-an jelezték a részvételüket, de mindig vannak olyanok, akik visszajeleztek és mégsem jönnek el, vagy akik nem jelezte vissza és mégis eljönnek – mondta el lapunknak Kocsis Krisztina az Österreich Werbung utazási irodákkal való kapcsolattartásért felelős munkatársa, aki 2003 óta vesz részt a rendezvény szervezésében. Idén még 2 workshopot tartottak, jövőre valószínűleg egyet fognak. Azért vonják össze, hogy a saját és a partnereik kapacitását is jobban tudják koncentrálni, növeljék a hatékonyságot.
De nem csak ezt az egy változtatást rejti a jövő. „Azon lehet és el is gondolkodtunk, hogy ez a workshop formátum mennyire korszerű”- mondta Kocsis Krisztina. Jövőre még egészen biztosan így lesz hazánkban, aztán valószínűleg eltolódik egy online tér felé.
A következő téli és nyári szeronban az Österreich Werbung megkérdezett munkatársai további növekedést várnak, azonban ez függhet a forint-euró árfolyamtól is. Ezt a mostani gyengülést gond nélkül átvészelte a piac, de egy ennél jelentőseb csökkenésnek már lehet hatása a turizmusra, főleg a télire, ami picit költségesebb. Az viszont kedvező lehet, hogy Magyarországon a síelés egyre népszerűbb, és Ausztria nyári programlehetőségei pedig még nincsenek kiaknázva.