Mutatós Danubius-mutatók  

Úgy tűnik, néhány szűkösebb esztendő után ismét jó évet zár a Danubius Hotels Rt. Ennek oka, hogy a szállodai vendégek száma Budapest területén idén ugrásszerűen megnőtt. Vidéki gyógyszállodáikban ezzel szemben most tapasztalható az a visszaesés, ami korábban a fővárosra volt jellemző. A magyarázatot a Danubius Hotels Rt. vezérigazgatójától, Betegh Sándortól kértük.  

• A Danubius már az uniós csatlakozás előtt vásárolt több gyógyszállodát a környező országokban. Elsőként a csehországi Marienbadban vetette meg a lábát, majd következett az erdélyi Szováta. Utoljára a szlovákiai Pöstyénben vásároltak. Mi következik legközelebb?

• Szlovénia felé kacsintgatunk, mert igazi régi, békebeli fürdők és gyógyhelyek otthona az az ország. Csak nem találtunk még megfelelő lehetőséget a vásárláshoz. Mivel az ország gazdasági helyzete kiváló, nekik egyáltalán nem sürgős a privatizáció. Ezért az én monarchiás álmom, a K&K időszak klasszikus gyógyszállóinak újbóli életre keltése ezen a területen egyelőre még csak vágy marad.

• A Danubius immár két évtizede üzemeltet külföldön rezervációs központokat. Mi ezeknek a képviseleteknek a feladata a mai, világhálós időkben?

• 1982-ben Linzben nyitottuk meg az elsőt, azóta már Ausztria mellett Németországban, Angliában, a Benelux államokban, Olaszországban, Svédországban és Amerikában működtetünk irodát. Időközben a londonitól megváltunk, majd a főrészvényesünk által biztosított irodában, London közelében újat nyitottunk helyette, így jelenleg tíz foglalási központunk működik a nagyvilágban. A vállalatnál az internetes foglalások aránya valóban egyre erősödik (míg tavaly ez a forgalom 3,4 százalékát, addig idén már 5,2 százalékát jelentette), és ez jelentősen olcsóbb megoldás az értékesítésre, mint a képviseleti jelenlét.

• Idehaza viszont két évvel ezelőtt eladták a Hotel Eger Parkot. Megtudhatnánk, hogy miért?

• A szállodához tartozó három épületet három különböző korban alakították ki, ami sosem jelentett szerencsés megoldást. Az sem, hogy a létesítmény leromlott állapota miatt (is) alacsony nyereséget termelt. Számításaink szerint úgy 1,5-3 milliárd Ft-ot kellett volna az épületegyüttes renoválására költeni, ezt most megtette helyettünk az új tulajdonos, akivel továbbra is szoros a kapcsolatunk, hiszen a ház a Béta-lánc tagjaként üzemel.

• Köztudott, hogy a németországi szociális, egészségügyi kedvezmények csökkenése elbizonytalanította ezt a fontos vendégkört. Az idén a legsikeresebb magyar gyógyszállók kihasználtsága is legalább 25-30 százalékkal csökkent.

• Tény, hogy a magyar turizmus, a Danubiust is beleértve, a német vendégekre van felkészülve. A német turista pontosan tudja, mit kap nálunk, és mi is ismerjük a szokásait. A német vendégek által eltöltött éjszakák száma azonban a már ismert okok miatt idén valóban visszaesett. Nálunk a vendégek száma ugyan 5,8 százalékkal nőtt, azonban rövidebb lett az itttartózkodásuk, így a német vendégéjszakák száma 3 százalékkal csökkent. A legrosszabb helyzet Hévízen volt, ott sajnos mi is „hoztuk” idén a 25 százalékot. A büki szállodánk sem szerepelt jobban, azonban ott tény, hogy idén megháromszorozódott a négycsillagos szobák száma: míg tavaly 200-ból, idén már 600-ból válogathattak a vendégek. Nem értek azzal egyet, hogy más területek felé kell fordulni a német piac helyett. Inkább a Magyar Turizmus Rt. véleményét osztom, miszerint az ottani helyzetünket kell tovább erősíteni. Akár egy olyan Magyar Magic rendezvénysorozattal, amely Angliában óriási sikerrel zárult, és amelyből a magyar idegenforgalom jelentősen profitált. Hiszen 61,7 százalékkal nőtt a beutazó brit turisták száma, és a vendégéjszakák száma is csodálatosan alakult, 122 ezer lett. Igaz, ez még mindig jóval kevesebb, mint a német, amelyik 378 ezer. Meggyőződésem tehát, ha ott lenne egy ilyen rendezvénysorozat, legalább 50 százalékkal megnőne a német beutazás.

• Úgy tűnik, idén a szállodaláncuk jó évet zár. Vajon lesz-e folytatás?

• Bár a számaink most nem annyira kedvezőek, különösen a nyereséget illetően, a jövőre vonatkozólag nem sok jót mondhatok. Két vízió lebeg a szemem előtt: az egyik a gyógyturizmusra vonatkozik, ahol jelenleg teljes káosz uralkodik a fejekben. Mindenki wellnesst, spat emleget, csak éppen azt nem tudja, ezt valójában hogyan is kell  megvalósítani. Mivel cégünk nagy fantáziát lát a hagyományos gyógyturizmus és a modern irányzatok ötvözésében, mi ezt a vonalat követjük. A másik rémképem a szállodák építőire, befektetőire vonatkozik. Szerintem hamarosan szállodai befektetők kergetik a tanácsadókat, számon kérve tőlük, hogy jutott eszükbe az a gondolat, hogy éppen Magyarországon építkezzenek?! A tulajdonosokat pedig majd a bankok megbízottai kergetik, hiszen a hitelek visszafizetése irgalmatlanul elkezdődik. Csakhogy ahhoz legalább dupla annyi bevétel kellene, hogy a terheket is kifizessék a tulajdonosok, ill. az üzemeltetők. Márpedig hatalmas a túlkínálat épp a tanácsadók félresikerült tanácsai miatt. Ezért valósulhat meg ma az, ami, attól félek, tendenciává válik, hogy sok helyen a megtérüléshez szükséges ár negyed-, ötödrészéért kínálják az újonnan épült szobákat, jóval a valós ár alá mennek a szállodások, hogy valamiképp pénzükhöz jussanak. Így történhetett meg, hogy jelenleg forintban a 4-5 évvel ezelőtti bevételeknél tartunk, nyereségben pedig a 6-7 évvel azelőttinél. Mivel az áfát idén felemelték, ez – legalábbis nekünk – 600 millió forint bevételcsökkenést eredményez. Mindez kinek lesz jó a továbbiakban, azt nem tudom. Romániában például nemhogy fel- , hanem levitték az áfát, 19-ről 9 százalékra csökkentették a szállodai szobák után befizetendő összeget. Ezzel a nyereséget növelik a hotelek, hiszen áraikat nem csökkentették. Lehet, hogy ezúttal a sok vonatkozásban kritizált keleti szomszédunktól példát vehetnénk?

 

Danubius Health Spa program

 

Az angol Mike Wallace által megálmodott és kivitelezett koncepció a gyógyszállodákban ötvözi a hagyományos kúra elemeit és gyógyvíz hatásait a modern wellnessirányzatokkal. Azokban a szállodákban, ahol erre mód nyílik, mindenütt bevezetik a Danubius Health Spa programot orvos és dietetikus felügyelete mellett. Spa ételeket, vagyis alacsony kalóriatartalmú, egészséges fogásokat és italokat is kínálnak.

 

Egészségszerviz

 

Az idén a multinacionális cégek egészségszervizébe jelentkezett a szállodavállalat. Annak a gyógyszállodának a vendége, aki e rendszerbe bekerül, otthon viszszakapja a  gyógykezelés költségét. Ide rendkívül nehéz bejutni, és még korántsem zárult le a csata. A nyáron egy bizottság Sárváron, Bükfürdőn, valamint Hévízen alapos vizsgálatokat végzett, majd küldtek egy hivatalos jelentést, hogy mi az, ami megfelel, és miben várnak még változtatást. Ez még nem jelenti azt, hogy vendég is lesz, ugyanis ez pont olyan, mint egy casco biztosítás: az ügyfél szeretné, ha teljes egészében kártalanítanák, a biztosító pedig kibúvókat keres, hogy alacsonyabb legyen a kártérítés.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?