Bienerth kiemelte: „A tavalyi évben kedvezően alakultak a turizmus mutatói. Imponálóak a számok. A siker mögött ott áll az ágazatot eddig felügyelő Nemzetgazdasági Minisztérium, dr. Ruszinkó Ádám helyettes államtitkár és csapata”.
A turizmusirányítás átalakítására éppen a sikerek miatt volt szükség, a kormány üzenete, hogy a turizmust stratégiai ágazatnak tekinti. Ennek jegyében átkerült az ágazat felügyelete az NGM-ből a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumba, a turizmussal foglalkozó szakemberek is minisztériumot váltanak az év folyamán. A kormányzati átalakítás másik fontos eleme, hogy a nemzeti turizmusmarketinggel foglalkozó Magyar Turizmus Zrt. átalakul Magyar Turisztikai Ügynökséggé, és „egyablakos ügyintézés” keretében minden, turizmussal kapcsolatos kérdéssel, problémával ott foglalkoznak.
A kormánybiztos szerint a Szép-kártya megmarad jövőre, az áfakulcs csökken, tehát összességében tovább nőhet az ágazat jövedelemtermelő képessége. „Augusztus 15-ig feladatom, hogy tekintsem át, milyen rendelkezések szabályozzák az ágazat működését, és hogyan lehetne ezeket egyszerűsíteni, hogyan lehetne a vállalkozások életét megkönnyíteni” – hallhattuk. Bienerth szerint azért döntött az ágazat irányításának átalakítása mellett a kormányzat, mert most volt megfelelő a globális és regionális környezet. Ráadásul „gigarendezvényeket hoz Magyarországra a kormányzat, és készülünk az olimpiai pályázatra” – így a gazdaság egyik növekedési potenciálját a turizmusban látja a kormány. Van is hová fejlődni Bienerth szerint: a legfőbb cél, hogy két regionális versenytársunkat, Prágát és Bécset megelőzzük..
A japán küldőpiacon például bőven lenne tennivaló: míg hozzánk 68 ezer, addig Csehországba 140 ezer, Horvátországba 120 ezer, Ausztriába pedig 220 ezer japán turista érkezett tavaly. Ráadásul hiába nőtt a szállodákban a szobafoglaltság és az átlagár, még messze elmaradunk árainkban is főbb versenytársaktól. Túl olcsók a magyar ötcsillagos szállodák és a Michelin-csillagos éttermek – h allottuk.
A kormánybiztos emlékeztetett korábbi cége, a Roland Berger tanulmányára, amely a két fő versenytárssal, Béccsel és Prágával hasonlította össze Budapest turisztikai teljesítményét. Budapest elmarad a lehetőségeitől, különösen a lakosságszámhoz viszonyítva, ezért Prágát le kell győzni, Bécset meg kell ostromolni – mondta Bienerth. A régió turizmusának központja Budapest kell, hogy legyen.
A külképviseletekkel kapcsolatban kijelentette, hogy minden piacon más üzenettel kell megjelenni, és érdemes lehet call-centereket is hadrendbe állítani. A turizmus szempontjából kiemelt területek között jelölte meg a konferenciaturizmust, a MICE-t, Budapestet, az egész éves Balatont, a bort és a gasztronómiát, a fesztiválokat, a fürdőket és a sportot.
A fővárossal és a Balatonnal közösen meg kell vitatni a két legfontosabb hazai turisztikai márkát: a Budapest- és a Balaton-brandet. Korszerű turizmusstratégiát kell megalkotni az év végéig – sorolta Bienerth a tennivalókat.