Ébredezik az alvó oroszlán

India úti célként és küldőországként is egyre népszerűbb, tudtuk meg Újdelhiben azon a regionális turisztikai vásáron, amelyre lapunk is meghívást kapott. Az első SATTE (South Asia Travel and Trade Exchange) kiállítást 1994-ben rendezték meg Újdelhiben. Agra, Jaipur és Colombó után az idén áprilisban újra az indiai főváros került sorra. A vásáron elsősorban az indiai szolgáltatók mutatkoztak be. A szervezők vendégül láttak több észak-amerikai, ázsiai és európai utazási irodást, köztük néhány honfitársunkat is.

'

A SATTE kiállítás előtt alig két héttel rendezték meg Újdelhiben az ötödik Globális Turisztikai és Utazási Találkozót, az első világméretű turisztikai nagyrendezvényt az ország fennállása során. A konferencián számba vették, mekkora utat tett meg India ez elmúlt évtized során. Az indiai gazdaság megreformálása több mint tíz éve kezdődött, a mai miniszterelnök, Manmohan Singh pénzügyminisztersége idején: előtte 45 éven keresztül állami felügyelet korlátozta a gazdaság fejlődését. A gazdasági fellendülés azóta tart, az idén a magas olajárak, a cunami és a szárazság ellenére 7 százalékos növekedésre számítanak. Az export évi 25%-kal bővül, az infláció viszont öt százalék alatt marad. Az indiai turisztikai minisztérium adatai szerint 2004-ben 3,3 millió külföldi turistaérkezést regisztráltak az országban, ami 24 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest. A turizmusból származó bevételek elérték a 43 milliárd dollárt, ami 37 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest, így ma már a turizmus az ország harmadik legfontosabb exportágazata.

India tíz legnépszerűbb látványossága
 1.  Taj Mahal, Agra
 2.  Hawa Mahal Jaipur
 3.  Qutub Minar, Vörös-erőd és a Jama Masjid, Delhi
 4.  India kapuja, Mumbai
 5.  Khajuraho templomai
 6.  Hampi romjai
 7.  Goa tengerpartjai
 8.  Erődök Rajasthanban
 9.  Kerala Backwaters
 10.  A Gangesz Varanasiban

 Forrás: Lawson Travel 

Incredible India!

Immár harmadik éve folyik az Incredible India kampány, amelybe az idén a magánszektort is bevonja az ország turisztikai marketingszervezete, az India Tourism. Sikeresnek bizonyult a kampány első két éve, tavaly 25%-kal nőttek a turistaérkezések, az idén februárban pedig 17 százalékkal érkezett több külföldi vendég Indiába, mint egy évvel korábban. A kampány indulásakor azonban bezárta izraeli, svédországi, spanyolországi, oroszországi és argentínai irodáját az India Tourism. A kampány célja a vendégszám növelése mellett az ország kevéssé ismert turisztikai termékeinek népszerűsítése. Előtérbe került a kalandturizmus, az állat- és növényvilág, a spirituális turizmus. Az indiai kormány 48,16 millió dollárt különített el a kampány céljára 2005–06 során. Az idei promóció keretében 50 londoni taxira festik rá az Incredible India szlogent. Párizsban buszokat, Amszterdamban villamosokat ékesítenek majd a feliratok. Roadshow-kat rendeznek az Egyesült Államokban, az ország buddhista látnivalóit népszerűsítik Ázsiában.

– Ez még csak a kezdet, nyilatkozta a közelmúltban Renuka Chowdry indiai turisztikai miniszter. „Az új »Incredible India« kampány keretében tovább folytatódik a márkaépítés: hangsúlyt kap az orvosi turizmus, a konferenciaturizmus.” A kampányra az idén 1,4 milliárd rúpiát fordítanak.

Külföldi turistaérkezések
 1951  16 829
 1960  123 095
 1970  280 821
 1980  1 253 694
 1990  1 707 158
 1995  2 123 683
 2000  2 649 378
 2001  2 537 282
 2002  2 384 364
 2003  2 726 214

 Forrás: India Tourism 

Csak barátságosan

„Tavaly 3,3 millió turistát fogadtunk, miközben Szingapúr ennek több mint a dupláját, Thaiföld 9,6 milliót, Malajzia pedig 11,5 milliót. Akár duplájára is növelhetnénk ezt a számot! Ehhez azonban meg kell változtatnunk egyesek hozzáállását! Sok turistát félrevezetnek, másokkal durván bánnak. Valószínűleg ez az oka, hogy páratlan látnivalói ellenére India még mindig nincs a világ legnépszerűbb turisztikai desztinációja között. Eljött az ideje, hogy változtassunk ezen, újra barátságossá kell válnunk!” – nyilatkozta a turisztikai miniszter aszszony. Az ország imázsának javítása érdekében indul az Atithi Devo Bhava (A vendég az isten) kampány, amelynek célja, hogy a vendég megérkezésétől kezdve érezze: mindenütt mindenki szeretettel látja az országban. A program tréningekkel kezdődik portások, taxisofőrök, boltosok és idegenvezetők részére, érinti a higiénia, az etika és a turistabiztonság kérdéseit. Az első lépcsőben 26 ezer érintettet vonnak be a képzésbe.

Turistaérkezések a legfontosabb küldőországokból
   2002  2003
 Egyesült Királyság  387846  430917
 USA  348182  410803
 Srí Lanka  108008  109098
 Kanada  93598  107671
 Franciaország  78194  97654
 Japán  59709  77996
 Németország  64891  76868
 Malajzia  63748  70750
 Ausztrália  50743  58730
 Szingapúr  44306  48368
 Olaszország  37136  46908
 Nepál  43056  42771
 Hollandia  31669  40565
 Korea  29374  35584
 Izrael  25503  32157

 Forrás: India Tourism  

Belföldi turizmus

Indiában 320 millió belföldi turistát regisztráltak tavaly, számuk 40 százalékkal nőtt az utóbbi három év során. A belföldi forgalom fellendülését a lakosság jövedelmi viszonyainak javulása és az új légitársaságok megjelenése teszi lehetővé. A belföldi turistáknál jóval kevesebb, közel 5 millió indiai állampolgár utazik külföldre, közülük minél többet szeretne otthon látni a turisztikai miniszter. Tervezik a szállodai luxusadó, az útadó megreformálását, a repülés olcsóbbá tételét, új szállodák, repülőterek építését.

Hiányzó szobák

A turisztikai infrastruktúra fejlesztésére valóban szükség is lenne, hiszen Indiában a szállodai kapacitás 96 ezer szobára rúg, 35- 40 ezer szoba építése folyamatban van, de igény lenne ennek legalább a duplájára, különösen az alsó és középkategóriában. Jelenleg a nagy nemzetközi szállodavállalatok (pl. Four Seasons, Shangri-La) összesen 71 szállodát építenek az országban.

Öt éven belül 150 milliárd dollárt költ a kormány a közlekedési infrastruktúra fejlesztésére. Elsősorban Delhi és Mumbai repülőtere újul meg. Az indiai légtér nyitottabbá válása révén nemzetközi járatok indulhatnak Hyderabad, Bangalore, Kolkata, Chennai repülőtereire. Fejlesztések várhatók Varanasi, Udaipur, Jaipur és Khajuraho repülőterein is.

Légi forradalom

Az indiai légi forgalom fantasztikus tempóban növekszik: 2004- ben a belföldi forgalom 24,7 százalékkal, a nemzetközi 18 százalékkal nőtt. Az Indian Airlines immár harmadik nyereséges évét zárta tavaly, új járatokat indított Kijevbe, Dubaiba, és még 43 repülőgép beszerzését tervezi.

Az Air India heti 19 új járatot indít az Egyesült Királyságba, és naponta közlekednek gépeik a nyári szezonban New Yorkba, Los Angelesbe, Newarkba és Chicagóba. 68 új repülőgépet terveznek vásárolni, hamarosan indul fapados változatuk, az Air India Express.

42 repülőgépből álló flottájával közel félszáz belföldi pontra, továbbá Kathmanduba és Colombóba repül a Jet Airways, a most induló szingapúri járat után tervezik londoni, Kuala Lumpur-i és Brüsszel–New York-i járatok indítását is. Az eddig szintén csak belföldi pontokra közlekedő Air Sahara is londoni járatot indít, de New Yorkba, Szingapúrba, Hongkongba, Kuala Lumpurba, és Bangkokba is repülni akarnak.

Az indiai forgalom növekedése miatt egyre több külföldi légitársaság száll be a versenybe. 2004- 2005 telén több mint 700 charterjárat közlekedett Goára, ami 35%- kal több, mintegy évvel korábban. A Lufthansa heti 35, a British Airways 25 járatot üzemeltet, a Virgin heti három helyett ezentúl heti tíz járatot indít, az Austrian napi járatot indít Mumbaiba, Franciaország és India között 14- ről 35-re nőtt a járatok száma.

18 hónappal ezelőtt elindult az első fapados légitársaság is Indiában, az Air Deccan. A Simplyfly 15 repülőgépe mellé további 60-at kíván vásárolni a közeljövőben. E két cég akár 40 százalékkal olcsóbb jegyeket kínál az utasoknak, mint a hagyományos légitársaságok. Hamarosan indul a Kingfisher nevű fapados, az indiai vasút másodosztályú tarifáival megfelelő árakkal.

Növekszik az érdeklődés

A Haris Travel Club 2004. március óta foglalkozik Indiával, eddig 100 utasuk volt csak Észak-Indiába. Kínálatukat további desztinációkkal egészítik ki a közeljövőben. Haris Richárd, a Haris Travel Club ügyvezetője szerint jelenleg az indiai idegenforgalom alig szorul rá további turistákra, mert az elmúlt egy évben robbanásszerűen megnőtt az érkezők száma. A polgári légi közlekedés liberalizációja ugyanis számos új járatot eredményezett főként Európával, a Közel-Kelettel és Délkelet-Ázsiával. Viszont nincs elég szállodai kapacitás, belföldi repülőjárat. Ez az állapot várhatóan még jó pár évig fennmarad. Haris számára a vásár sok tanulsággal szolgált. A kínálat lefedte az érdekes desztinációkat, de meglehetősen kevés volt a kiállító. A szállodaláncok egyes házai ott voltak, de ők csak a saját kapacitásukat ajánlották, a többi házét nem. Az idegenfogalmi hivatalok általában szerény felkészültséggel érkeztek. Gyakran még térképpel sem tudtak szolgálni, szerencsére az ezeken a standokon kiállító beutaztató irodák már jobbak voltak. Egyébként az idegenforgalmi hivatalok között is volt profi, pl. Kerala. A beutaztató irodák termékei között alig van eltérés, jobbára mindenki ugyanazt kínálja.

Száguldó gazdaság

Vásárlóerő-paritáson számolva 2,900 dollár az egy főre eső jövedelem Indiában, és az Amerikai Egyesült Államok hírszerző szolgálata, a CIA előrejelzése szerint 2025-re a világ harmadik legnagyobb gazdaságává válik. Jelenleg az indiai a világ tíz leggyorsabban fejlődő gazdasága közé tartozik, 1991 óta az átlagos gazdasági növekedés üteme 6,2 százalék, de volt több olyan év is, amikor a 8 százalékot is meghaladta a növekedés. Míg két évvel ezelőtt a 15. legvonzóbb befektetési célpont volt a szubkontinens, az idén már a harmadik Kína és az USA mögött.

Jetwing-újdonságok

A kaposvári székhelyű Jetwing Travel két munkatársa is részt vett a SATTE turisztikai kiállításon. Wimal Morapitiye igazgató elmondta, hogy az elsősorban Srí Lanka-specialistaként ismert Jetwing Travel tavaly 300 főt utaztatott Indiába, a turisták többsége a klasszikus „Arany háromszög” programon vett részt. Az idei évtől több indiai programot is kínálnak. 7 éjszakás indiai Arany Háromszög programjukat lehet kombinálni 4 napos goai üdüléssel, vagy 2 éjszakás Khajuraho, Varanasi programmal, Srí Lanka-i körutazással, üdüléssel. Újdonságként himalájai túrát kínálnak, továbbá Kelet- Indiát Nepállal kombinálva. 4 éjszakás dél-indiai programjuk érinti Cochint, Periyart, Madurait és Madrast, amit lehet hosszabbítani Srí Lanka-i körutazással vagy üdüléssel.

Helyreáll az élet Srí Lankán

A tavaly december végi szökőár után néhány hónappal Srí Lanka nyugati partvidékén már befejeződött az infrastruktúra újjáépítése. A partszakasz ismét kész a turisták fogadására, a körutazások útvonala – az ország belső része – pedig nem is károsodott. A német, osztrák és holland turistacsoportok már újra megjelentek Srí Lankán. Miután a magyar Külügyminisztérium a közelmúltban újra biztonságosnak minősítette a szigetet, a magyar irodák is bátrabban ajánlják, így hamarosan a magyar kiutazók száma elérheti a korábban megszokottat – tájékoztatta lapunkat Wimal Morapitiye, a Sri Lankan Airlines hazai képviseletének igazgatója.

Munkatársunk a Indiai Idegenforgalmi Hivatal meghívására látogatott el Indiába.

'

Kínai légi utasforgalmi adatok

Kínai légi utasforgalmi adatok 

Kínában a légi utasforgalom 12,3 százalékkal nőtt a harmadik negyedévben.
Átadták az Aeroplex új berendezéskarbantartó központját

Átadták az Aeroplex új berendezéskarbantartó központját 

Nagy Márton, nemzetgazdasági miniszter is részt vett pénteken, az Aeroplex Berendezéskarbantartó Központ ünnepélyes átadásán, Maglódon.
Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben

Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben 

Erős havazás bénítja a gépek fel- és leszállását.
Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.