Mindannyiunk rémálma, hogy dugóban araszolunk a rekkenő hőségben a tengerpart felé, hátunk mögött egy-két nyűgös gyerek vagy (a buszban) harminc-negyven ugyanolyan nyűgös turista. Ennek elkerülésére az egyedül útnak indulóknak és az utazási irodáknak is azt lehet ajánlani, gondolják át, milyen útvonalon szállítják utasaikat. Érdemes számba venni, hol mikor kezdődik a nyári szünet, hol épültek (vagy épülnek most) új autópálya- szakaszok, hol változtak az útdíjak vagy az egyéb előírások. Arra nem vállalkozhatunk, hogy naprakész előrejelzést nyújtsunk egész Európáról, néhány ötletet, tippet azonban talán tudunk adni.
Németország
Július elejétől növekvő forgalomra lehet számítani az ADAC szerint. Már elkezdődött a nyári szünet Berlinben, Brandenburgban, Mecklenburg-Vorpommernben, és Schleswig-Holsteinben, és hamarosan csatlakoznak az úton lévőkhöz a Hamburgból, Belgiumból, Hollandia északi és középső részeiről, Franciaországból és Csehországból érkezők. A szigorú kamionstop csökkenti ugyan a forgalmat, de főleg péntek délutánonként és szombatonként zsúfoltság várható többek között a következő autópályákon:
Várakozásra és dugókra kell számítani az ausztriai Schönbergnél és az olaszországi Sterzingnél. Svájcban az A2-es autópálya a legkritikusabb. Építkezések miatt lassul le a forgalom Belgiumban az Antwerpen felé vezető autópályán és Olaszországban az A1-es autópályán a Modena–Bologna–Firenze útvonalon.
Horvátország
A legnagyobb jelentőségű esemény az, hogy miután néhány hete átadták az új szakaszt, Splitig az A1-es autópályán lehet haladni. Az autópályát a tervek szerint tovább építik déli irányba, Dubrovnik felé. A folytatásról március 21-én írták alá a kivitelezőkkel a szerződéseket. E szerint a Split (Dugopolje) utáni, Sestanovacig tartó 35 kilométeres szakaszt 2007. július 30-ig építik meg. Ez Ravcaig újabb 40 kilométerrel bővül 2008. december 30-ig. Ugyanekkorra készül el további 30 kilométer Ploceig.
Szerbia, Bulgária, Görögország
Egy tipp: a magyar-szerb határon csak arra kell vigyázni, nehogy beálljunk az áfa-visszatérítéses sorba. A legújabb szerb jogszabályok szerint regisztrálni kell a 2 ezer eurónál nagyobb összeget. Az autópálya jó minőségű, a leágazásoknál 80 kilométeres sebességkorlátozás van érvényben, és majdnem mindegyiknél mérhetik a rendőrök a sebességet. Az autópályadíjat euróban is ki lehet fizetni, de 7 százalék jutalékot vonnak le, és csak dínárban tudnak visszaadni. Érdemes még a határon pénzt váltani – tanácsolja az utirany.hu. Szerbiában a bankkártyát szinte csak az ÖMV-benzinkutaknál fogadják el. Bulgáriában is lehet kártyával fizetni a Shell és ÖMV kutaknál. A szerb és bolgár határon is éjjel-nappal működnek a pénzváltók. Belgrád előtt újabb rendőrségi ellenőrző pont van sebességkorlátozással. A bolgár határon 2 euróba kerül a fertőtlenítés, 4 euróba az útdíj. Szófia körül körgyűrű van. A görög-bolgár határon nyáron gyakran kell órákat várni. Egyetlen vámos vagy határőr sem beszél idegen nyelvet. Görögországban latin betűkkel is ki vannak táblázva a tudnivalók.
Régi díj | Új díj | |
Senj, Rab, (Zuta Lokva) | 82 | 89 |
Zadar (Zadar 1- nyugat - west - zapad) | 134 | 145 |
Sibenik, Vodice, Primosten, Trogir (Pirovac) |
155 | 170 |
Split, Makarska, Dubrovnik, stb (Dugopolje) | 172 | 193 |
Forrás: www.utirany.hu |
Összesített ár kunában a magyar határtól néhány fontosabb üdülőhelyig, illetve a hozzá legközelebb lévő autópálya kijáratig (zárójelben a javasolt kijárat) – a Horvát Idegenforgalmi Közösség (HIK) budapesti irodájától kapott adatok