Útikalauz autósoknak

Az internetes fórumokon és az autóklubok oldalain bőséges, friss és állítólag megbízható információ áll rendelkezésre arról, mire kell számítanunk, míg elérjük úticélunkat.

Mindannyiunk rémálma, hogy dugóban araszolunk a rekkenő hőségben a tengerpart felé, hátunk mögött egy-két nyűgös gyerek vagy (a buszban) harminc-negyven ugyanolyan nyűgös turista. Ennek elkerülésére az egyedül útnak indulóknak és az utazási irodáknak is azt lehet ajánlani, gondolják át, milyen útvonalon szállítják utasaikat. Érdemes számba venni, hol mikor kezdődik a nyári szünet, hol épültek (vagy épülnek most) új autópálya- szakaszok, hol változtak az útdíjak vagy az egyéb előírások. Arra nem vállalkozhatunk, hogy naprakész előrejelzést nyújtsunk egész Európáról, néhány ötletet, tippet azonban talán tudunk adni.

Németország

Július elejétől növekvő forgalomra lehet számítani az ADAC szerint. Már elkezdődött a nyári szünet Berlinben, Brandenburgban, Mecklenburg-Vorpommernben, és Schleswig-Holsteinben, és hamarosan csatlakoznak az úton lévőkhöz a Hamburgból, Belgiumból, Hollandia északi és középső részeiről, Franciaországból és Csehországból érkezők. A szigorú kamionstop csökkenti ugyan a forgalmat, de főleg péntek délutánonként és szombatonként zsúfoltság várható többek között a következő autópályákon:

• Az Északi- és Keleti-tengerhez vezető főutak
• Hamburg térségében az összes autópálya
• A 7 Hamburg–Flensburg
• A 1 Lübeck–Puttgarden és Lübeck– Bréma–Köln
• A 24 Hamburg–Berlin

Várakozásra és dugókra kell számítani az ausztriai Schönbergnél és az olaszországi Sterzingnél. Svájcban az A2-es autópálya a legkritikusabb. Építkezések miatt lassul le a forgalom Belgiumban az Antwerpen felé vezető autópályán és Olaszországban az A1-es autópályán a Modena–Bologna–Firenze útvonalon.

Horvátország

A legnagyobb jelentőségű esemény az, hogy miután néhány hete átadták az új szakaszt, Splitig az A1-es autópályán lehet haladni. Az autópályát a tervek szerint tovább építik déli irányba, Dubrovnik felé. A folytatásról március 21-én írták alá a kivitelezőkkel a szerződéseket. E szerint a Split (Dugopolje) utáni, Sestanovacig tartó 35 kilométeres szakaszt 2007. július 30-ig építik meg. Ez Ravcaig újabb 40 kilométerrel bővül 2008. december 30-ig. Ugyanekkorra készül el további 30 kilométer Ploceig.

Szerbia, Bulgária, Görögország

Egy tipp: a magyar-szerb határon csak arra kell vigyázni, nehogy beálljunk az áfa-visszatérítéses sorba. A legújabb szerb jogszabályok szerint regisztrálni kell a 2 ezer eurónál nagyobb összeget. Az autópálya jó minőségű, a leágazásoknál 80 kilométeres sebességkorlátozás van érvényben, és majdnem mindegyiknél mérhetik a rendőrök a sebességet. Az autópályadíjat euróban is ki lehet fizetni, de 7 százalék jutalékot vonnak le, és csak dínárban tudnak visszaadni. Érdemes még a határon pénzt váltani – tanácsolja az utirany.hu. Szerbiában a bankkártyát szinte csak az ÖMV-benzinkutaknál fogadják el. Bulgáriában is lehet kártyával fizetni a Shell és ÖMV kutaknál. A szerb és bolgár határon is éjjel-nappal működnek a pénzváltók. Belgrád előtt újabb rendőrségi ellenőrző pont van sebességkorlátozással. A bolgár határon 2 euróba kerül a fertőtlenítés, 4 euróba az útdíj. Szófia körül körgyűrű van. A görög-bolgár határon nyáron gyakran kell órákat várni. Egyetlen vámos vagy határőr sem beszél idegen nyelvet. Görögországban latin betűkkel is ki vannak táblázva a tudnivalók.

Autópályadíjak 2005. június 26. után
   Régi díj  Új díj
Senj, Rab, (Zuta Lokva)  82  89
Zadar (Zadar 1- nyugat - west - zapad)  134  145

Sibenik, Vodice, Primosten, Trogir (Pirovac)

 155  170
Split, Makarska, Dubrovnik, stb (Dugopolje)  172  193

 Forrás: www.utirany.hu  

Összesített ár kunában a magyar határtól néhány fontosabb üdülőhelyig, illetve a hozzá legközelebb lévő autópálya kijáratig (zárójelben a javasolt kijárat) – a Horvát Idegenforgalmi Közösség (HIK) budapesti irodájától kapott adatok


A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót

A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót 

Már 23 millió megtett kilométer felett jár a most 5 éves wigo.
Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni

Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni 

Az alagút 27,6 km hosszú lenne maximum 300 méteres mélységben.
Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon 

Az új szolgáltatás több, mint tízmillió belépőjegyet kínál utasai számára, több mint háromszáz városába.
Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója

Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója 

A Randstad Employer Brand díjakat a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása alapján osztják ki.
Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.
Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba

Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba 

A FlixBus új közép-európai járatával bővíti a Magyarországról elérhető úti célok kínálatát. A naponta közlekedő közvetlen járat kényelmes és megfizethető lehetőséget kínál Sopron lakosainak, hogy felfedezzék Varsó gazdag kulturális életét.
Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől

Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől 

Olyan lépést tett a Volánbusz, mintha náluk senkit nem érdekelné, hogy a főszezon közeledtével tömegközlekedési eszközzel is el lehessen érni hazánk nyári legfőbb turisztikai célpontját a főváros felől.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.