Dr. Vetter Szilviának, a Magyar Turizmus Zrt. kommunikációs vezetőjének köszöntőjét követően dr. Ruszinkó Ádám turizmusért felelős helyettes államtitkár beszámolt a felfelé ívelő hazai turizmusról, és reményét fejezte ki, hogy 2015-ben sikerül elérni a tízmilliós turistaérkezést 25 millió vendégéjszakával és 350 milliárd forintos költéssel. Elmondta, hogy küldőországaink piaca kissé átrendeződött: míg 2014-ben második helyen álltak az oroszok vendégéjszakaszám tekintetében, 2015-ben már csak a nyolcadikok, viszont a brit turisták által hazánkban eltöltött vendégéjszakák száma ugrásszerűen megnőtt, így a német küldőpiac után a brit lett a második, harmadik helyen Ausztria szerepel, a negyedik és ötödik pedig a lengyel és a cseh piac. Kína jelenleg a 17. helyen áll, az általuk hazánkban eltöltött vendégéjszakák száma azonban több mint negyven százalékkal bővült. Ruszinkó Ádám elmondta: a turisztikai mellett az állami szerepvállalás és a diplomáciai kapcsolatok is fontosak, jelenleg főként az orosz, kínai, indiai és vietnami piacon. A helyettes államtitkár kiemelte, hogy a Magyar Turizmus Zrt. határidőre beadta a GINOP-os pályázatát, így a nemzetközi turisztikai marketingre fordítható forrás várhatóan jelentősen bővülni fog 2016-ban, a turisztikai célelőirányzat is emelkedni fog, valamint a tervek szerint a Szép-kártyákon „ragadt”, vagyis a munkavállalók által fel nem használt összegek egy részét is turisztikai célokra lehetne hasznosítani a Szép-kártyát biztosító cégek beleegyezésével – ezzel akár 500-600 millió forintot is lehetne éves szinten nyerni. Ruszinkó Ádám szót ejtett a külképviseletek fontos szerepéről is – kiemelte, hogy minden olyan ország, város, ahol magyarok élnek, potenciális helyszín például rendezvények szervezésére, de azt is hozzátette, hogy a mai – többek között a migránsválság és a terrorfenyegetettség által keltett – bizonytalan helyzetben különösen lényeges azt hangsúlyozni, hogy Magyarország biztonságos úti cél.
REGIONÁLIS KÜLKÉPVISELETEK
Dr. Faragó Péter, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója a külképviseletekkel kapcsolatban kiemelte, hogy a jövőben több piacon szeretnének jelen lenni, a home office-ok számát csökkentenék, viszont a valódi irodák számát bővítenék. Az új külképviseleti koncepció részben a regionalitásra épít, hiszen szeretnének Észak-Amerikában Kanadára is figyelni, Spanyolország mellett Portugáliára, nyitnának a Közel- és Távol-Keletre, de fontos a gyengülő hagyományos küldőpiacok erősítése és a jó trendek, jó tendenciák megtalálása is. A 2016-os nemzeti marketingtervből Faragó Péter három fontos elemet emelt ki: az egyik a Turisztikai Integrációs Marketing Alapprogram, röviden TIMEA-projekt – amely GINOP néven híresült el –, a gasztroélmények éve és a hivatásturizmus erősítése. A Turisztikai Integrációs Marketing Alapprogram közel tízmilliárd forintot jelent az elkövetkező három évben, Faragó Péter pedig kiemelte, hogy a turisztikai vállalkozásoknak részesülniük kell ebből; ennek a forrásnak a 85 százalékát fogják külföldi marketingre költeni, ez kiegészül a turisztikai célelőirányzat hazai támogatásával. 2016 a gasztroélmények éve lesz – hangsúlyozta a vezérigazgató –,mely a Torkos Csütörtökkel indul, és négy-öt nagyszabású országos program követi majd. Kiemelte, hogy a gasztroévbe a magyar vidéket is be kell kapcsolni, amely mind az agrármarketing, mind a turisztikai marketing szempontjából lényeges.
Faragó Péter bemutatta a Magyar Turizmus Zrt. két új külképviselőjét: dr. Komoróczki Istvánnét, aki Székely Györgyöt váltotta Észak- Európában, valamint Kovácsics Ivánt, az új pekingi képviselőt.
LÁTOGATÓÖZÖN A BOCUSE D’OR EURÓPAI DÖNTŐJÉRE
Hamvas Zoltán, a Bocuse d’Or Akadémia elnöke beszámolt arról, hogy 2016-ban Budapest lesz a házigazdája a Bocuse d’Or nemzetközi szakácsverseny európai döntőjének. A világdöntőre 2017-ben kerül sor Lyonban, ezen 24 ország fog részt venni. Az európai döntőben idén magyar alapanyagokból – magyar kecsegéből és szarvasborjúból – kell elkészíteniük egy-egy fogást a versenyzőknek, akik – hazánkon kívül – Európa tizenkilenc országából érkeznek a május 10–11-i budapesti megmérettetésre. Hamvas Zoltán elmondta, hogy az eseményre „pesszimista hozzáállással” is három-ötezer vendéget várnak, nagyobb érdeklődés esetén akár héttízezer látogató is érkezhet. Sikerült elérni, hogy kizárólag magyar borok jelenjenek meg a rendezvény minden területén, így például a zsűriasztalon is. A Bocuse d’Or köré májusban igazi gasztrohetet rendeznek, a verseny zárórendezvénye egyben a Gourmet Fesztivál nyitóeseménye lesz.
A Magyar Turizmus Zrt. jövő évi tevékenységéről az előadások mellett külpiaci prezentációk, valamint négyszemközti beszélgetések során is lehetőség volt tájékozódni.
A NÉMETEK KÖZÚTON JÖNNEK
A Magyar Turizmus Zrt. szakmai nyílt napján külpiaci prezentációk, valamint négyszemközti beszélgetések során is lehetőség volt tájékozódni az egyes küldőpiacokon érvényesülő aktuális trendekről és a szakmai partnerekkel való együttműködési lehetőségekről.
Mezősi Csilla, aki a Németországért és Svájcért felelős csapatot vezeti, megnyugtatta a szakmát, hogy a németek hangulata optimista, az utazásszervezők előrejelzése tíz-húsz százalékos növekedést mutat. A lakosság továbbra is szívesen vállalkozik utazásra, ők az európai piac 45 százalékát adják. Talán nyerhet is Magyarország, mert a terrorveszély miatt főként a nyugdíjasok szívesebben választanak közúton elérhető és biztonságosnak ítélt desztinációkat. A 40–60 év közötti korosztály értékeli gyógy- és wellness- szállóinkat, de a dunai hajóutak is változatlanul népszerűek. A fiatalokat a Sziget Fesztivál és az egyre több vízi és kerékpáros túralehetőség mozgatja meg. A képviselet a magyar bor és gasztronómia népszerűsítése érdekében a magas költésű turistákat célozta meg prémiumkategóriás termékek bemutatóival.
OROSZ PIAC, PONY EXPRESS
Hirtelen változások mozgatják a turizmust a FÁK-régióban. Fábián Sándor Moszkvából, egy 143,9 milliós országból próbál Magyarországra turistákat hozni. 2015-ben harminc százalékkal csökkent az orosz beutazás. A kőolaj árának zuhanása is rányomta bélyegét a gazdasági helyzetre, 12-13 százalékos az infláció, egyre gyengébb a rubel árfolyama. Az orosz kormány néhány népszerű külföldi országba (Egyiptom, Törökország) megtiltotta a kiutazást, és a belföldi turizmus népszerűsítését helyezte előtérbe. Jó hír, hogy a vízumkiadás nehézkes és drága menetét (biometrikus adatok) sikerült a Pony Express hatvan irodája segítségével megkönnyíteni.
A DUNAI HAJÓS – AMERIKAI
Fekete Magdolna, aki Észak-Amerikáért felel, különféle új termékek kidolgozásával mozgatja a piacát. Eddig az „arany háromszög”, vagyis Bécs–Prága–Budapest és dunai hajóutak vezették a népszerűségi listát. Új lehetőség kínálkozik az amerikai légitársaságok európai járatnyitásaiban, valamint a török légitársaság hajlandóságában egy Prága–Budapest–Isztambul termék felépítésére. A MICE-szegmens bővítését segítené az Air Canada Rouge együttműködésével felépítendő Prága–Varsó–Budapest útvonal. A szenior utazók körében sikeresen népszerűsítették a folyami hajós utakat, melyekhez a hajózás előtti és utáni túrák is kapcsolódhatnak. Felhívta a figyelmet a World Youth Day jövő évi lengyelországi megrendezésére, amelyre szintén lehet Magyarországra csábító kínálatot készíteni. Gyümölcsöző partnerség alakítható ki az úgynevezett butik utazásszervezőkkel, amelyek kicsi, de igényes vevőkört szolgálnak ki.
KELET-MAGYARORSZÁG FELÉ KACSINGATNAK AZ OSZTRÁKOK
Hasonlóan innovatív megoldásokkal operál a szomszédos Ausztria külképviselet-vezetője, Kovács Balázs. Ausztriából hat év alatt húsz százalékkal nőtt a beutazás, ami azért is figyelemre méltó, mert sokszorosára nőtt a Magyarországon üdülővel rendelkező osztrákok száma (150 ezerről tudnak). Az általuk és rokonaik által eltöltött vendégéjszakák nem szerepelnek sehol a statisztikákban. Lakosságarányosan Ausztriából jönnek a legtöbben hozzánk, 75 százalékuk szállodában foglal szállást, negyven százalékuk a wellnesskínálatunkat keresi, a nyugatdunántúli fürdők vendégéjszakáinak egyharmadát pedig osztrák vendégek hozzák. Mivel Bécsből közvetlen vonatjárat indult Debrecenbe, fellendült a Kelet-Magyarország iránti érdeklődés is. A gerillamarketingben erős külképviselet a debreceni páros kolbász bécsi, utcai happeningjével erősített rá Debrecen imázsára. Budapest kultúrája ifjakat és időseket is vonz, fővárosunk először került bele az osztrákok által a tíz legnépszerűbb fővárosnak tartott felsorolásba.
UGRÁSSZERŰ NÖVEKEDÉS A BRIT TURISTÁK SZÁMÁBAN
A 64 milliós Egyesült Királyság közismerten nagy utazónemzet. A magyar képviselet vezetője, Mező Ildikó bravúros növekedésről számolhatott be. Októberig 22 százalékos volt a növekedés, a brit küldőpiac a negyedik helyre tört előre. A budapesti városlátogatás igen népszerű. Jó a szolgáltatásaink ár-érték aránya, kiváló a légi összeköttetés, fapados járatok minden brit nagyvárosból érkeznek fővárosunkba. Idén Budapest kapta a „legjobb karácsonyi vásár” kitüntető címet. A romkocsmák, a Budapesti Tavaszi Fesztivál és a Sziget Fesztivál is jó sajtóvisszhangot kaptak. A dunai folyami hajókon is sok brit turista érkezik, de ők nem szerepelnek a statisztikákban. További növekedési lehetőség rejlik az egyedi élményeket keresők piacán.