Hungarikumok & országmarketing

Komoly érdeklődés mellett zajlott a Turizmus Trend szaklap által szervezett múlt heti Hungarikumok & országmarketing konferencia, amelyen turisztikai szakemberek, reklámügynökségek, valamint FMCG-cégek képviselői vettek részt. 

Gyaraky Zoltán, a Hungarikum Bizottság tagja bemutatta az új hungarikum-törvényt. Kiemelte, hogy a magyarság értéktára piramisszerűen, több szinten áll össze. Legalul szerepelnek a magyarországi, illetve a külhoni magyar értékek. Ezeket a Települési Értéktár Bizottság tagjai választják ki a bárki által beküldött javaslatból. A jelölés személyre nem vonatkozhat. Magasabb szintű szűrőt jelentenek a Megyei Értéktár Bizottságok, melyek egy szűkített listát küldenek tovább a 16 fős (hét, köztük turisztikai szakbizottságot tömörítő) Hungarikum Bizottsághoz. Ez a grémium dönti el, mi kerül a Magyar Értéktárba (országos, a piramis középső szintje), és mi kerül a csúcsra, a Hungarikumok közé.

Vannak ugyanakkor a törvény által hungarikumnak minősített objektumok és szellemi termékek: ezek közé tartoznak a Világörökség magyar helyszíneit. A Hungarikumok pályázattal elnyerhető védjegyet kapnak. Az értéktári gyűjtés és kiválasztás módjairól a következő időszakban bővebb tájékoztatást kaphatnak az érdeklődők, hiszen a kommunikációs stratégiának köszönhetően országjáró ismertetők, plakátok, médiakampányok hívják fel rá a figyelmet.

Karsai Árpád, turisztikai tanácsadó, a BGF és az Edutus Főiskola oktatója kifejtette, hogy bár a Magyar Turizmus Zrt. professzionális marketig munkát végez, célszerű felfrissíteni, kiegészíteni, megerősíteni országmárkánkat. Mindent nem szabad kidobni, figyelni kell a már létező, pozitív imázsra, a bevált elemeket érdemes megőrizni. Az újramárkázás fő tartalmi eleme a hungarikumok üzenete lehet, hiszen egyedi termékek remélhetnek sikert. Megújított Nemzeti és Budapest Turizmus Stratégiára is szükség van.

Az előadó rákérdezett a szakmai hallgatóságnál: mi is hazánk hivatalos szlogenje, ami az aktuális országmárkához kapcsolódva immár 5 év óta érvényes? A hallgatóságból senki sem tudta a választ. Ezzel is alátámasztani vélte, hogy nem egyedi, nem sikeres, ugyanakkor túl általános a „Hungary - A love for a life” szlogen, azaz lecserélésre érdemes.

A szakértő által ajánlott szlogenek: Hungary - Planet of Hungaricums, vagy Hungary - Spa Kingdom.

Dobos Ádám (KaBOOM reklámügynökség) egy sor szellemes példát hozott fel arra, miként lehet hagyományos elemeket „újratöltve” sikeresen felhasználni az országimázs építésben: lásd a kalocsai minta nemzetközi térnyerését. Azt viszont alaposan fel kell mérni, mit tudnak, gondolnak rólunk külföldön, hiszen a „márka az, amit gondolnak rólunk”.

Bódis Gábor, a Hungary Next ország-márka-műhely civil kezdeményezés képviselője szerint az ország márkázása nem turisztikai, hanem kreatív feladat. Jelenlegi megítélésünk ellentmondásos, jó tudni, hogy vendégszeretet tekintetében Magyarországot csak a 116. helyre sorolta egy idei nemzetközi összehasonlítás. A sikeres márkaépítéshez hiányzik az összefogás, nem használjuk ki a szinergiákban rejlő lehetőségeket. Régi bánat, hogy a nemzeti megjelenések szervezői (diplomácia, kereskedelem, turizmus) szinte egymásról tudomást sem véve dolgoznak. Számítása szerint 93 féle jelölés létezik a magyar termékekre, s a vendéglátás és szállodaipar nagyon sokszor külföldi termékeket kínál helyettük. A Next alkotógárdája szerint Budapestet kell mindenekelőtt az ország kirakatába állítani.

A meghirdetett programban szerepelt Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt. turisztikai vezérigazgató-helyettesének előadása is, a szakember azonban a rendezvény előtti este lemondta részvételét. Így a hallgatóságnak nem volt lehetősége megismerni a nemzeti turizmusmarketing szervezet álláspontját a felmerült kérdésekkel kapcsolatban.

Puczkó László, a Turisztikai Tanácsadók Szövetsége elnöke, „Turizmus a Hungarikumokért - Hungarikumok a turizmusért” című hozzászólásában leszögezte, hogy a turizmus a leghatékonyabb imázsközvetítő. Ugyanakkor arra figyelmeztetett, hogy a Magyar Értéktárba, netán a Hungarikumok közé kerülő termékek, szolgáltatások, szellemi javak vevők (turisták nélkül) akadémikus, porosodó gyűjtemények lesznek  csupán. Emlékeztetett, hogy évekkel ezelőtt már elkészült a Turisztikai Vonzerő leltár, melyet alapként érdemes lenne figyelembe venni az értéktár összeállításánál. A különféle leltárak, listák adatainak sorrendje, összeállítása legyen kompatibilis, egymásba automatikusan átilleszthető, és feltétlenül vegyék figyelembe a vevő, azaz a turista tájékoztatás igényeit. (Hiába az Értéktár, ha nincs ott a nyitva tartás feltüntetve.) Javasolta, hogy turisztikai marketing szakemberek is kerüljenek be a Hungarikum Bizottságba. Véleménye szerint a világörökségek elsősorban világörökségek, nem volt szerencsés őket a hungarikumok közé sorolni. A turisztikai imázs csak szegmentáltan hatékony, országonként változik a vonzerő, kidobott pénz egyazon szlogennel, mondandóval 12 idegen országban reklámozni Magyarországot. Puczkó László is a korszerűen újratöltött tartalmat tartja fontosnak, az archaikus, "magyarosch" megközelítés senkit sem érdekel már.

{kapcsolodo_fajlok||align=left|width=208}Szigeti Péter, kiadónk, a Professional Publishing Hungary tartalomfejlesztési vezetője vállalta a kibontakozó vita moderálását. Bevezetőjében kiemelte, hogy (turisztikai) országimázsunk évtizedekkel elmaradott állapotokat tükröz. Szélsebesen változnak az utazási szokások és indítékok. Meglátása szerint a fapadosok által generált jelenlegi látogató boomra nem reagálunk felkészülten, és nem gondoljuk át, mi lesz, ha változik a divat, és a légitársaságok üzleti elképzelése. Villámcsapás volt a MALÉV eltünése, és csak most próbálunk lépéseket tenni a MICE üzletág megmentésére.

Linczényi Endre(Budaventura Travel) hozzászólásában a többi közt kiemelte, hogy A római-kori Limes hazai szakasza :a Ripa Pannonica Hungarica világörökségi nevezése újabb egyedi termékkel fordíthatja a figyelmet hazánk iránt.

Radványi Katalin (Holiday Travel) nehezményezte, hogy nincs átjárás a turizmus és a Hungarikum bizottság között. Többen kifogásoltak, hogy személy nem lehet hungarikum - holott például Puskás Ferenc az, aki biztosan pozitív és magyar képzetet kelt. A magyar imázst sokszínű elemek alkotják, de ezt egy jól kiválasztott szlogennel át is lehet hidalni. Példa erre „Bécs, most vagy soha!” kampány-jelszava – tette hozzá Bódis Gábor.

Puczkó László javasolta, hogy találjunk ki újabbat a piros-fehér-zöld szivecskés országlogónál. Vonjuk be az internetet használó lakosság ötletességét - Lisszabon is így talált rá új szlogenjére: "Smart City”.

A lakosság bevonását a szlogengyártásba Karsai Árpád is hangsúlyozta előadásában, mert egy ilyen szlogenpályázat a lakosság turizmushoz kötödését is növeli.

„A turizmus és a hungarikumok kölcsönös haszna, hogy a hungarikumok újat hozva léphetnek be a turizmus márkaígéretei közé, míg a turizmus segít piacra vinni a magyar gazdák és alkotók termékeit - foglalta össze a konferencia egyik legfőbb üzenetét Karsai Árpád a kerekasztal-beszélgetés végén.

 A rendezvény végén a szervező Turizmus Trend és a Turisztikai Tanácsadók Szövetsége a következő közös közleményt adta ki:

Turizmus a hungarikumokért, hungarikumok a turizmusért

Hungarikumok @ Országmarketing konferencia
turizmus szakmai résztvevőinek állásfoglalása 2013. május 10. 

A hungarikumok* jelentősége rendkívüli a hazai turizmus fejlesztésében: minden hungarikum támogatónkká, a turisztikai termékfejlesztés során pedig, termékké vagy attrakció elemmé válhat. Ez lehet az egyediség alapja, ami viszont versenyképességi kérdés!

Az egyik probléma azonban az, hogy a Hungarikumok nincsenek integrálva napjaink turizmusába fontosságuknak és lehetőségeiknek megfelelően, hiányzik az átgondolt, megtervezett, hatékony, széleskörű integrálásuk a turisztikai termékképzésbe és –fejlesztésbe.

E fejlesztéshez ajánljuk fel együttműködésünket

Álláspontunk az, hogy a magyar értékek, ezen belül a hungarikumok leghatékonyabb közvetítője nemcsak belföldön, hanem nemzetközi téren is a turizmus.

Annak érdekében, hogy a nemzeti értékeket mások is felfedezzék, a turizmus képviselőnek is rész kell(ene) venniük a nemzeti értékek azonosításában és a települési, tájegységi, megyei és ágazati értéktárak létrehozásában, a TDM szervezetekkel, vagy az azokat helyettesítő szervezetekkel, például települési önkormányzatokkal való együttműködésében. Igényeljük, hogy a törvényjavaslatban jelzett [16§ (2) f)] pályázati rendszerben helyet kapjanak a turisztikai vállalkozások és TDM szervezetek is, mint a hungarikumok termékfejlesztő, promóciós és értékesítő szervezetei.

Desztinációs szintű termékfejlesztés szükségessége. Nem kétséges, hogy települési és térségi komplex vonzerő- és termékfejlesztés nélkül sok szolgáltató reménytelen helyzetben marad.

Szakmai és területi együttműködések erősítése. Az egyediség lététől kiemelten függ versenyképesség. Ez egyrészt megköveteli a kultúrtörténeti kutatásokat, másrészt az erre alapozott, fantáziadús, jól működő attrakciófejlesztést. Ebben a munkában is nélkülözhetetlen a szakmai összefogás. Az ágazati szakmai szerveződéseken túl (MUISZ, MABEUSZ, MNGSZ, FATOSZ  stb.) sokrétű kapcsolat kialakítása indokolt: a Hungarikum Bizottsággal, a Magyar Nemzeti Hungarikumok és Értékek Szövetségével, a Települési, Tájegységi és Megyei Értéktár Bizottságokkal, a turisztikai desztinációs menedzsment (TDM) rendszerrel kooperációban, a LEADER - mozgalom résztvevőivel együttműködésben, klaszterek alakítása révén (különös tekintettel a beszerzésekre), iskolákkal (főiskolák, egyetemek, kutatóintézetek, stb.) a HR alapok megteremtéséhez és a hungarikumok kutatása terén, múzeumok, skanzenek, faluházak, kiállítóhelyek, mint helyszínek és támogatók intézményeivel, a civil szféra kulturális, történeti, hagyományőrző tevékenységet végző szervezeteivel.

K+F és innováció terén nélkülözhetetlen a hungarikumok  kultúrtörténeti kutatása és fejlesztése. A „hungarikum” nem csak magyarságtudatunk, történeti-kulturális identitásunk erősítője, de a gazdaságban piacképző és versenyképesség növelő elem is: gazdasági tényezővé válása külön előkészítést, tervezést igényel, ezért a turizmus oldaláról ezen értékeink kultúrtörténetének kidolgozását egyrészt ez úton is kezdeményezzük, másrészt magunk is elkezdtük.

Humán erőforrás fejlesztés keretében a turizmus oktatásban külön kiemeljük a turizmus felsőoktatás tevékenységének ez irányú bővítését. 

A kapcsolódó marketing átgondolása: új típusú, komplex megközelítésű, piackutatásokra alapozott, együttműködésben megvalósuló marketing tevékenységre van szükség, amely a marketing-mix értelmezésében a turizmusmarketingre vonatkozó alapelveket kiterjesztett módon alkalmazza és figyelemmel van a fogyasztói szokások változására.

Ízlés és stílus értékeink képviseletében és védelmében. „Hungarikum: különleges, egyedi, jellegzetes – és magyar”. Szakmai etikánk ugyanakkor megköveteli: nem „magyarkodunk”, hanem értékén vagyunk büszkék hagyományainkra, teljesítményünkre, az értékközvetítést szeretetünk és büszkeségünk áthathatja – s ettől magunk is szerethetővé válhatunk -, de mértéktévesztést nem eredményezhet.

*Fogalomértelmezés: A „hungarikum” fogalmát gyűjtő kifejezésként használjuk jelen anyagunkban, mely magában foglalja az összes „nemzeti érték” minősítéssel rendelkező elemet.)

 

 


Egy korty Ázsia reggelire

Egy korty Ázsia reggelire 

Kulturális ízkavalkáddal hódít az új belvárosi brunchozó.
Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.