Trendi vagy nem trendi?

Mint minden ágazatban, a turizmusban is folyamatos a változás. Írásunkban megpróbáltuk feltérképezni az utóbbi évek, hónapok legjellemzőbb nemzetközi és magyar tendenciáit. Az összeállítás a műfajból adódóan se nem teljes, se nem objektív, mindenesetre talán hasznos kiindulópontot jelenthet Olvasóinknak ahhoz, hogy elgondolkozzanak az említett témákon. A második részt következő számunkban olvashatják.

'

Budapest

A nemzetközi szabadidős és konferenciaturizmusban egyaránt növekvő érdeklődésre tart számot a főváros. A Sunday Times tavaly a tíz legnépszerűbb európai úti cél közé sorolta Budapestet, a brit Expedia internetes foglalási rendszer pedig idén első helyen ajánlja fővárosunkat tízes toplistáján, olyan desztinációkat megelőzve, mint Szardínia, New York, Dubai és Rio de Janeiro. A főváros turizmusán 2004-ben nagyot lendített a fapados légitársaságok megjelenése. Összesen 2,3 millió turista érkezett Budapestre, akik 6 millió vendégéjszakát töltöttek el a kereskedelmi szálláshelyeken. Ez kimagasló, 16,9 százalékos növekedést jelent 2003-hoz viszonyítva. A trend idén is folytatódik, az év első négy hónapjában 11-17 százalékkal gyarapodott a vendégéjszakák száma a tavalyi esztendő azonos időszakához képest. Budapest az utóbbi években a konferenciavárosok között is előkelő helyen szerepel. A Nemzetközi Kongresszusi és Konferencia Szövetség (ICCA) által összeállított világranglistán idén a 10. helyet foglalja el, megelőzve a 16. helyen álló Prágát. A résztvevői létszám és az átlagos tartózkodási idő tekintetében azonban meg sem közelítjük a világátlagot, amelynek a főváros szűkös konferenciakapacitása az oka.

All inclusive

Nyugat-Európában és Magyarországon évről évre egyre nagyobb tömegek választják az all inclusive hoteleket, amelyek fix összeg ellenében szállást, korlátlan étel- és italfogyasztást, program- és sportlehetőségeket biztosítanak. Bár az all inclusive kifejezés csak a szállodai ellátást jelöli, a szó a köztudatban a számos programlehetőséget kínáló gyermekbarát klubszálloda fogalmával fonódott össze a török gyakorlatnak köszönhetően, ott még az ötcsillagos egységek is nagyon jó ár-érték aránnyal bírnak. Zám Tibor, a Best Reisen ügyvezető igazgatója lapunknak elmondta, tavaly törökországi utasaiknak már 70-80 százaléka all inclusive szállodát választott. Az all inclusive üdültetés nemcsak Törökországban, hanem a mediterrán térség csaknem minden országában megtalálható már, de Srí Lankán, a Maldív-szigeteken és a Karib-térségben is egyre népszerűbb. Több európai síközpontban is bevezették ezt a konstrukciót.

Különleges szálláshelyek

A portugál országimázs aktuális favoritjait, a pazar gasztronómiát kínáló exkluzív szálláshelyeket, az úgynevezett pousadákat műemlék épületekben, kastélyokban, várakban, tengerparti erődökben alakítják ki az ’50-es évek óta. A magyar utasok közül elsősorban a nászutasok keresik ezt a szálláshelytípust. Divatosak a csendes, nyugodt környezetben megbújó vidéki apartmanok és villák is. Kínálnak ilyeneket Toszkánában, Szicíliában és Cipruson is. Ezek a szálláshelyek kis, félreeső településeken vagy azok közelében, esetleg tengerpartokon fekszenek. A helyi építészet stílusjegyeit viselő modern vagy régi épületekben alakították ki őket, a táj és a házak hangulatához illő rusztikus berendezéssel. Ezek az önálló villák rendszerint minden kényelmi szempontnak megfelelnek, kert és gyakran medence is tartozik hozzájuk. Hasonlóan kedveltek a Horvátország szigetein és szárazföldi kiszögellésein található világítótornyok. A különleges szálláshelyek közül számos idegenforgalmi központok közelében, némelyik azonban a nyílt tengeren helyezkedik el. Utóbbi, 1-8 fő befogadására képes tornyok teljes elzártságot kínálnak a nyüzsgő partszakaszokkal szemben. A világítótornyok közkedveltségét mutatja, hogy sokszor fél évvel előre le kell foglalni őket egy-két hétnyi magányos szabadsághoz.

Kempingek

Az elmúlt négy év KSH-statisztikái alapján úgy látszik, a kempingek leszállóágban vannak. Számuk 2001 és 2004 között 316-ról 258-ra csökkent. Az adatok azt mutatják, inkább a kisebb egységek zártak be, hiszen a kiadható férőhelyek száma 102 557-ről 93 590-re esett vissza. A kempingekben eltöltött vendégéjszakák száma 2,248 millióról 1,724 millióra csökkent. A hátterében több tényező állhat. Egyrészt világtendencia, hogy az utazók körében folyamatosan nő az idősek száma – relatíve nekik van több pénzük és egészségtudatosabbak is lettek –, akik magasabb, esetenként luxusszínvonalú szolgáltatásokat igényelnek. Elgondolkodtató viszont, hogy a sok külföldit vonzó magyar fővárosban 2003-ban mindössze 8 kemping működött.

Ifjúsági szállók

Első pillantásra a kempingekénél biztatóbbnak látszik a helyzetük, a KSH 2005. januári- februári gyorsjelentése például erőteljes fellendülést említ az előző év azonos időszakához képest. Ha azonban megvizsgáljuk az elmúlt évek adatait, akkor itt is egyértelművé válik a csökkenés. Számuk 2001 és 2004 között 99-ről 116-ra nőtt ugyan, de a vendégek száma 245 ezerről 232 ezerre, a vendégéjszakák száma pedig 771 ezerről 662 ezerre csökkent. A kiadható férőhelyek száma 18 509- ről 19 107-re bővült, ami a csökkenő vendégforgalom mellett a jövedelmezőség visszaesésére is utal. A tendencia okai valószínűleg hasonlóak, mint a kempingek esetében, bár itt megjegyezhetjük, hogy az ifjúsági szállók forgalmát nyilván befolyásolják a kifejezetten fiataloknak tartott rendezvények is: a Sziget Fesztivál alatt általában megnő a kihasználtságuk.

Gyógy- és wellnessszállodák

A gyógyszállodákban 2005 első két hónapjában az előző év azonos időszakánál csaknem 8 százalékkal több (89 ezer) vendég 3 százalékkal több (320 ezer) vendégéjszakát töltött, mint az előző év azonos időszakában. Ez ebben az időszakban 55 egységet és csaknem 15 ezer vendégágyat jelentett. A gyógyszállodák szobafoglaltsága februárban 50,8 százalék volt, aminek nyilván szezonális oka van. Ez elég jó eredménynek számít a kereskedelmi szálláshelyek mezőnyében – az átlag 33,5 százalék volt –, csak az 5 csillagos hotelek kihasználtsága volt ennél nagyobb. A vizsgált időszakban wellness-szállóból 25 működött az országban, amelyek összesen valamivel több mint 4300 vendégágyat kínáltak. Ezekben 33 ezer vendég töltött 71 ezer vendégéjszakát. Fel kell hívnunk azonban a figyelmet arra a szédületes növekedési ütemre, amit a wellness-szállodák produkálnak: a vendégek számát vizsgálva 124, a vendégéjszakák számát tekintve pedig 199 százalékos növekedést értek el! A nemzetközi trendek alapján az is világos, hogy ez a szárnyalás valószínűleg tartós lesz. Ha az átfogó adatokat nézzük, kiderül az is, hogy az év első két hónapjában a gyógy- és termálturizmus 8 százalékos részt képviselt a vendégforgalom motiváció szerinti megoszlásából.

Fapados szállodák

Nemcsak a légi közlekedésben, hanem a szállodaiparban is megvetette a lábát a fapados üzleti modell, amely a költségek és szolgáltatások minimalizálásával versenyképes árakat biztosít a fogyasztók számára. Egy ilyen hotellánc, a francia Akena érdeklődik hazánk iránt is; olcsó szállodáihoz tavaly ingatlanbefektetőket, az üzemeltetéshez pedig franchise-partnereket keresett. Az Akena házai szerény belső berendezésűek, de tiszták, kényelmesek és biztonságosak. A recepcióst többnyire a szálloda falain kívül található automata helyettesíti, amely a bankkártyával történő fizetés után egy kód segítségével engedi belépni a vendégeket. Étterem általában nincs a szállodákban, de közvetlen szomszédságukban van étkezési lehetőség. Egy 50 szobás Akena hotelhez csupán 4 fős személyzet tartozik, mivel még a takarítást is külsős céggel végeztetik. Akena szállodák eddig Franciaországban és Belgiumban működnek, a szobaárak 30–40 euró között mozognak. A vállalat felmérései szerint évente több százezer átutazó tarthat igényt szálláshelyeikre Magyarországon is. Az easyJet légitársaságot tulajdonló easy- Group easyHotel nevű új szállodaláncot épít, amely a tervek szerint szintén franchise-rendszerben működhet majd a világvárosok központjaiban. Az első létesítmény idén nyáron nyílik Londonban. A díjszabás és a fizetési rendszer hasonló a fapados légitársaságokéhoz: a vendég interneten foglal és fizet hitelkártyája segítségével. Minél előbb bukkol, annál kedvezőbb árat kap, és a szobaárak a telítettséggel egyenes arányban változnak. Étterem és egyéb szolgáltatások nem találhatók az easyhotelekben, amelyekben a tartózkodás ideje alatt a takarításért extra költséget számolnak fel.

Tematikus túrák

Idén különösen sok olyan körutazást, programot kínálnak az utazási irodák, amelyek nemcsak az ember szemét gyönyörködtetik, hanem kulináris örömöket is szereznek. A gasztrotúrák között népszerűek az akár főzőtanfolyammal is egybekötött ínyenctúrák Szicília és Szardínia szigetén, a bortúrák, a prágai és bajor sörutak. A bortúrákat nem csak borászoknak, hanem érdeklődő amatőröknek is kínálják, akik eljuthatnak a kaliforniai Napa-völgybe, Toszkánába, Villányba vagy az Eger környéki pincékbe, közben megismerhetik az adott vidék más látnivalóit is. A Tensi évről évre ad hoc charterjáratokra szervezett tematikus utakkal örvendezteti meg közönségét. A gyerekek Lappföldre utazhatnak velük a Mikulás hazájába, idén először pedig golfozókat visznek a mediterrán térségbe. Az extrém sportokat is magukban foglaló kalandtúrák is népszerűek, mint a vadvízi evezés. A vízi turizmusban ma már 10 utasból 8 ezt keresi. Keresettek az afrikai dzsipszafarik, a hegymászó kirándulások Európa és Ázsia hegyeiben, vagy a búvárkodás a Vörös-tenger korallzátonyainál.

Zarándokutak

Több utazási iroda vezetője egyetértett abban, hogy nő az érdeklődés a zarándokutak iránt. Az érdeklődők száma nyilván a pápa halála miatt is nőtt, de a trend e nélkül is jól érzékelhető. „Tavaly ötvenféle zarándokutunk volt, idén ez a szám körülbelül 10 százalékkal nőtt, és ehhez jönnek még azok az utak, amelyeket egyéni kérések alapján szervezünk meg” – mondta Madari Gyula, a specialistának számító Makrovilág utazási iroda ügyvezető igazgatója. Cége tavaly mintegy 32 ezer embert utaztatott, közülük 2-3 ezer volt a magyar kegyhelyeket felkeresők száma, mintegy 4 ezer belföldi, 25 ezer pedig külföldi célpontokra látogatott el. A legkedveltebb külföldi kegyhelyek listáját a Szentföld, Róma és Lourdes vezeti, a magyar úti célok közül Máriapócs, Máriagyűd és Márianosztra a legnépszerűbb. Az eddigi számok optimizmusra adhatnak okot: míg tavaly például egész évben 200 embert utaztatott a Markrovilág a Szentföldre, idén már most 600-nál tart, és a beutazók részéről is nagyobb az érdeklődés. Ők általában Svájcból, Németországból, Olaszországból, Kanadából érkeznek. A politikai és egyéb események hatását ebben a szegmensben is nagyon gyorsan meg lehet érezni. „Van példa visszaesésre is: szerintem a kettős állampolgárságról szóló népszavazásra vezethető vissza a pünkösdi csíksomlyói búcsú iránti lanyhuló érdeklődés. Tavaly 14 buszt indítottunk, idén csak két és fél telt meg” – mondja Madari.

A Da Vinci-kód nyomában

Nem tudni, gyorsan lefutó őrület, vagy hosszabb ideig tartó divat lesz-e Dan Brown bestsellere, a Da Vinci-kód nyomában rendezett hosszabb-rövidebb városlátogató túrákon való részvétel. Az idei nyárnak azonban minden valószínűség szerint nagy slágere lesz a tematikus túra, amelynek során 3 vagy 7 óra alatt lehet végigjárni London különböző templomait a Szent Grál után kutatva. A rövidebb a Pyx templomból indulva, a Fleet Streeten végighaladva, a King’s College, a Westminster Abbey, Isaac Newton sírja és a St. James’s Park érintésével a londoni Nemzeti Múzeumban végződik. A kötetben felbukkanó skóciai Rosslyn kápolnában a könyv 2003-as első kiadása óta 56 százalékkal nőtt a forgalom. A regény világszerte 17 millió példányban kelt el, és a magyar közönség körében is nagy sikert aratott.

Városlátogatások

A fapados légitársaságok megjelenése forradalmasíthatja a városlátogatásokat. A hazánkban is jelen lévő diszkont-légitársaságok közül többen is ajánlottak csoportos helyfoglalási kedvezményeket a túraszervezőknek a nyári szezonra. Minél előbb foglal a tour-operátor, annál kedvezőbb árakat kap, így még akkor sem vállal túl nagy rizikót, ha nem sikerül eladnia az összes, garanciában vásárolt helyét. Számos túraszervező élt is ezzel a lehetőséggel. Mivel a jegyárak 20-40 ezerrel olcsóbbak a hagyományos légitársaságok árainál, olyan desztinációkkal is megpróbálkoztak az irodák, ahová eddig legfeljebb buszos körutat mertek szervezni. Az idegenvezetőt is nyújtó repülős társasutazás új lehetőséget teremt azok számára is, akik korábban a nyelvi nehézségek miatt nem vállalkoztak hasonló utazásra. Egyéni utasok közül is egyre többen ruccannak át fapadossal egy-egy európai nagyvárosba. Akad, aki maga foglalja a jegyet, de szállást már irodától kér, mivel az gyorsan, jutányos áron és garantáltan jut szabad szobához az új és egyre népszerűbb nemzetközi on-line rendszereken.

Nyelvtanulás külföldön

A külföldi intenzív nyelvi kurzusok iránti növekvő érdeklődést mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az utazási rendeleteknek a közelmúltban megjelent módosítása már előírja, hogy a külföldre üzletszerűen tanfolyamokat szervező cégek hallgatói ugyanolyan védelemben részesülnek a jövőben, mint az utazási vállalkozók utasai. A legtöbben természetesen angolt szeretnének tanulni. Málta ehhez kiváló lehetőséget nyújt. A szigetország, amelynek hivatalos nyelve az angol, külföldiek nyelvoktatására rendezkedett be. Előnye, hogy az ottani klíma és az árak is vonzóbbak, mint Nagy-Britanniában, illetve Írországban. A keleti blokkban egyre többen fedezik fel Málta patinás nyelviskoláit. Az Air Malta 2-3 éve már Magyarországon is kedvezményes csomagokat kínál a nyelviskolák és a nyelvi utazók számára. Az utaztatók, illetve a nyelviskolák számos más nyelvterületen (pl. német, francia, olasz, spanyol, japán, kínai) is biztosítanak tanulási lehetőséget gyerekek és felnőttek számára egyaránt legalább kétheti tartózkodással, és többnyire családoknál való elhelyezéssel.

On-line utazásszervezés

Nagy jövő előtt áll az on-line utazási piac: tavaly Európában állítólag valamivel több mint 7,1 százalékot képviselt a teljes turisztikai értékesítési tortából. Az előrejelzések szerint 2006-ra ez a részesedés 9,2 százalékra nőhet. A legtöbben Nagy-Britanniában és Németországban használják az internetet utazásuk megszervezésére. Az igénybe vett szolgáltatások között a repülőjegy-foglalások vezetnek. Az év eleje óta működik az octopustravel.com internetes turisztikai foglalási rendszer magyar nyelvű változata, amelyet a Tensi egyik leányvállalata üzemeltet. Az Octopustravel a Gulliver Travel Service Associate szállodai kapacitását értékesíti, ebben az adatbázisban 112 ország 3500 városának 20 ezer szállodája szerepel. Transzfert és városnézést is lehet rendelni a honlapon, a nyárra pedig működik majd a repülőjegy- , autóbérlés- és utasbiztosítás-rendelés is. „Sokkal nagyobb volt az érdeklődés annál, mint amire számítottunk, a legtöbb ember számára nem jelentett problémát a hitelkártyás fizetés” – mondta Márton Péter, az OctopusTravel magyarországi képviseletének vezetője.

Open Sky

Az aktuális európai uniós szabályozást kihasználva a Malév a Ferihegyi repülőtér érintése nélkül indít járatokat az unió bizonyos városai között. Az érvényes előírások szerint bármely két közösségi reptér között bármely közösségi fuvarozó közlekedhet az anyaországot közvetlenül nem érintő útvonalakon. A nemzeti légitársaság a lépéssel újszerű koncepciójú járatokat indított. A Dublin–Athén és Helsinki– Athén járatok várható népszerűségét garantálja, hogy az útvonalakon eddig nem volt közvetlen összeköttetés.

Olcsó repülés

A magyarországi légtér liberalizálásával nálunk is sorra jelentek meg a fapadosok, jelenleg 12 repül Budapestre. A KPMG közelmúltban nyilvánosságra hozott felméréséből kiderül, hogy idén a külföldre utazni kívánó magyaroknak csaknem 14 százaléka választ diszkont- légitársaságot, szemben a tavalyi 5 százalékos aránnyal. A fapadosok piaci részesedése hazánkban a jelenlegi 15 százalékról várhatóan 35 százalékra nő majd 2010-re, ami évi 4 millió utast jelent majd. A diszkont-légifuvarozók új utazócsoportot is létrehoztak. Az utasok egyértelműen az olcsó repülőjegy miatt választják a fapadosokat, az üzleti utazók 8 százaléka pedig egyáltalán nem utazott volna, ha nincs ez a kedvező lehetőség. A fapadosokkal utazók nem feltétlenül „olcsójánosok”, a repülőjegyen megtakarított összeget gyakran más turisztikai szolgáltatásokra, például színvonalasabb szállásra költik.

Vidéki repülőterek

Magyarországon több mint negyven vidéki repülőtér van, de közülük csak azok számolhatnak komolyabb forgalommal, amelyek meg tudják szerezni az „állami vámúttal rendelkező nemzetközi repülőtér” minősítést. A debreceni repülőtérnek ez már sikerült, és esélyes rá a sármelléki is. A két légikikötő iránti élénkülő érdeklődést jelzi például az, hogy Sármellékről néhány hete Münchenbe és Stuttgartba indított menetrend szerinti járatot a Malév, Debrecenbe pedig ugyancsak menetrend szerinti járatokat indított két német városból az OLT légitársaság. A küszöbön álló fejlesztések megvalósulásától a hévízi négycsillagos szállodák azt várják, hogy új küldőpiacokról is jönnek majd turisták Hévízre. Az idén legalább hat charterlánc közlekedik majd Debrecenből.

Fly & Bus

A Fly & Bus koncepció lényege, hogy az olcsó légitársaságokkal Magyarországra utazók számára ne csak a repülőjegy, hanem előre meghirdetett utazási csomagajánlatok is rendelkezésre álljanak, amelyeket a fapadosok internetes honlapjain lehet lefoglalni és kifizetni. Fontos cél, hogy a repülővel érkező utasok a fővárostól távolabb eső régiókba is eljussanak. A projekt megvalósításába nagy elánnal vágott bele tél végén a Fly & Bus néven bejegyzett cég, amely egyelőre négy vidéki útvonalra dolgozott ki ajánlatokat, ahová saját buszokkal menetrend szerint szállítanák a vendégeket. Egyelőre a vártnál jóval alacsonyabb az érdeklődés, mivel a fapados légitársaságok nem látnak fantáziát a céggel való együttműködésben, vagy kedvezőtlen feltételeket diktálnak. Az utasok részéről is alacsony az érdeklődés, egyelőre nem indultak be a menetrend szerinti járatok a megadott útvonalakon, csak ad hoc megrendelések vannak.

Turizmus szatellit számla

A turizmus szatellit számla (TSZSZ) olyan komplex társadalmi-gazdasági információs adatbázis, amely feltérképezi egyebek között az idegenforgalom valós gazdasági szerepét, a GDP-hez való hozzájárulását, a foglalkoztatottságban betöltött szerepét és költségvetési kapcsolatait. Lehetővé teszi a turizmus tényeken alapuló stratégiai tervezését, a turizmuspolitika nemzeti szintű formálását és regionális szakmai koordinációját. A TSZSZ a jövőben hozzájárulhat ahhoz is, hogy a Magyar Nemzeti Bank a fizetési mérlegben pontosabb képet adjon a turizmusban folyó pénzmozgásokról. A szatellit számla rendszer eredményeinek véglegesítése és nyilvánosságra hozatala régóta húzódik, az Országgyűlés Idegenforgalmi Bizottsága előtt tartott beszámolójában Probáld Ákos, a rendszert készítő Központi Statisztikai Hivatal főosztályvezetője 2005 első félévére ígérte a projekt bemutatását. A TSZSZ elkészítésével egyébként élen járunk az unióban. Egyelőre csak az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Spanyolországban és Ausztriában állítottak össze szatellit számlát.

PPP-konstrukció

A mostanában gyakran emlegetett public private partnership (PPP) olyan beruházási, illetve finanszírozási forma, amelyben a magánszféra gyakorlatilag megelőlegezi az államnak a beruházás összegét. Így épült meg Budapesten az 52 milliárd forintos bekerülési költségű Művészetek Palotája, amelyért 30 éven keresztül fizet az állam, 100 milliárd forintos kezességet vállalva. A tervek szerint a tervezett új budapesti kongresszusi központ is PPP együttműködés keretében épül majd, és a fővárosi műemlék fürdők felújításában is ilyen módon kíván szerepet vállalni az állam. A Rác fürdő felújítása és bővítése már megkezdődött a Kempinski csoport bevonásával, az elhanyagolt állapotban lévő Rudas és Király azonban még befektetőkre vár, akik azonban csak akkor köthetik meg a szerződéseket, ha az épületek lekerülnek a tartós állami tulajdonban tartandó műemlékek listájáról. A vadonatúj törvénytervezet azonban erre nem ad lehetőséget.

'

Kínai légi utasforgalmi adatok

Kínai légi utasforgalmi adatok 

Kínában a légi utasforgalom 12,3 százalékkal nőtt a harmadik negyedévben.
Átadták az Aeroplex új berendezéskarbantartó központját

Átadták az Aeroplex új berendezéskarbantartó központját 

Nagy Márton, nemzetgazdasági miniszter is részt vett pénteken, az Aeroplex Berendezéskarbantartó Központ ünnepélyes átadásán, Maglódon.
Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben

Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben 

Erős havazás bénítja a gépek fel- és leszállását.
Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.