A szakmai fórumon Denéné Tóth Marianna vezérigazgató köszöntötte a résztvevőket, aki elmondta, egy éve irányítja a Magyar Turizmus Zrt.-t. Az elmúlt időszakban közös szervezetbe integrálták az Agrármarketing Centrumot és együttes munkával, a régiók támogatásával járultak hozzá a turizmus idei eredményeihez, hangzott el.
Bevezető előadásában Mártonné Máthé Kinga belföldi igazgató elmondta, immár második alkalommal mutatják be kampány keretében a jövő évi marketingtervet. Céljuk, hogy segítsék az iparág és a turisztikai termékek fejlesztését. Rámutatott, hogy 2010 óta a kommunikációban a regionális összefogás került előtérbe. Felhívta az érintettek figyelmét arra, hogy még inkább a mosolygós, barátságos vendégfogadásra törekedjenek, amellyel még több turistát hódíthatnak meg.
Kiemelte, hogy az idén örvendetesen növekedett a vendégforgalom és a vendégéjszakák száma a turizmusban. Ennek fontos területe Észak-Magyarország, amely dobogós helyen áll. Azzal pedig, hogy egyre több helyen fogadják el a SZÉP kártyát, még több belföldi turista fordul meg a szálláshelyeken. A belföldi igazgató szólt a stratégiai termékek, az aktív- és az ökoturizmus jelentőségéről is. Az évszakokhoz igazodva 2014-ben is kínálnak majd kiemelt termékeket, így a vízparti turizmus, a bor- és a gasztronómia, illetve az egészségturizmus kerül előtérbe. Külföldön pedig központi kampányt kezdenek - a külképviseletek bevonásával - a határainkon átnyúló országkép formálásra.
Az előrejelzések szerint a 2010-2020 között évente átlagosan 3,8 százalékkal növeli teljesítményét a turizmus, amely újabb munkahelyeket generál. Ebben az időszakban fontos változás lesz az is, hogy az idősebb korosztályból nagyobb számban jelennek meg az aktív turisták, s erre fel kell készülniük a szolgáltatóknak. A szállásadók ezért igyekezzenek olyan fejlesztéseket megvalósítani, melyekkel akadálymentesítik az épületeiket, mert ezzel is a vendégeik számát növelhetik.
Mártonné Máthé Kinga bejelentette, hogy a Magyar Turizmus Zrt. jövőre frissíti arculatát, bővíti a logóját. Új országmárka koncepciót is kidolgoznak. Felhívta a figyelmet a Tourinform irodák jelentőségére Soprontól Kazincbarcikáig, amelyek a legjobb információszolgáltatók a helyi turizmusban. Egyben kérte a jelenlevő szakembereket, hogy továbbra is pályázzanak támogatásért az északi régióban, az újabb fejlesztésekhez.
Ezt követően Molnár Anita, a Magyar Turizmus Zrt. Észak-Magyarországi Régió Marketing Igazgatóságának vezetője beszélt azokról az elképzelésekről, melyekkel 2014-ben kapcsolódnak a részvénytársaság törekvéseihez. Kiemelte, hogy az eredményei alapján az északi tájegység jelenleg a harmadik legnépszerűbb hazai turisztikai desztináció. Összesen 4500 szolgáltató tevékenykedik, 458 kereskedelmi szálláshelyen, illetve 3041 egyéb szálláshelyen várják a vendégeket. Emellett 550 önkormányzat, 13 Tourinform iroda, tizenkét helyi- és két térségi TDM segíti a turizmust.
Az északi régió idegenforgalmi térségeiben az idei első nyolc hónap eredményeit figyelembevéve kiemelkedő vendégforgalmat jegyeztek fel. Ami a szakembereknek meglepetést okozott, hogy - a korábbiaktól eltérően - augusztusban növekedett a bel- és külföldi vendégek száma. Az előzetes felmérések szerint több turistát fogadtak Nógrádban, Gyöngyösön, a Mátrában, Eger környékén Miskolc térségében, Tokaj-hegyalján és Aggteleken is. A régióban a gyógy- és a wellness turizmus, a bor- és a gasztronómia a húzótermék.
Jövőre az országos marketing kampányhoz kapcsolódva a nyári "Zsongás" időszakához a vízparti turizmus erősítésével járulnak hozzá. A "Derű" jegyében pedig bor-, gasztro- és a kulturális programokkal vesznek részt. Ott lesznek a budapesti Utazás-, valamint Debrecenben, Miskolcon és Szolnokon a turisztikai kiállításon. Az alföldi Road Showokon Kecskeméten, Nyíregyházán és Debrecenben települnek ki. Tovább erősítik az idén kialakított eredményes lengyel turisztikai kapcsolataikat is. Eger ad otthon 2014 márciusában a Lengyel-Magyar Barátság Napjának, amely fontos diplomáciai esemény lesz.
Az előadásokat követő vitában felszólalt dr. Piskóti István professzor, a Miskolci Egyetem Turizmus Intézetének vezetője, aki elismerését fejezte ki Észak-Magyarország idegenforgalmának idei jelentős eredményeiért. Felvetette, hogy a következő időszakban a Magyar Turizmus Zrt. mennyire támogatja a modern információs technológiák bevezetését.
Mártonné Máthé Kinga belföldi igazgató válaszában elmondta, hogy ösztönzik mobil- és a régiós applikációs adatbázisok fejlesztését. Erre már vannak törekvések az észak-magyarországi TDM-eknél. Arról is beszélt, hogy szeptemberben Lillafüreden háromezer vendég részvételével sikerrel rendezték meg a kisvasutak országos napját. Ezt jövőre ugyancsak az északi régióban kívánják megtartani.