Sugataghy Anikó cikkei
Idén véglegesítik a Duna-stratégiát
Fővárosunkban tartotta közgyűlését a negyvenéves jubileumát ünneplő Nemzetközi Duna Marketingegyesület. A hét Duna menti országot tömörítő szervezet a Duna, valamint a folyó jobb és bal partjától 70 kilométeres sávban lévő terület természeti, kulturális és turisztikai kincseinek népszerűsítését tartja feladatának.
Adatbázisok dzsungelében
Magyarország tájai, épített és természeti kincsei mindannyiunk közös öröksége. Több, már létező digitális adatbázis szolgálja ezek megőrzését, hozzáférhetőségét. Hasonló értékek feltárását, integrált adatbázisba rendezését és interneten keresztül történő elérhetővé tételét célozza a most készülő Tájérték Kataszter (TÉKA).
Hazajáró Falufesztivál a FATOSZ-szal
A megyével, több településsel és más támogató szervezetekkel összefogva Hazajáró Falufesztivált rendezett szeptemberben a Falusi és Agroturizmus Országos Szövetsége (FATOSZ) Egerszalókon.
A Liechtenstein, a Freud és az Essl múzeumok
Bécs műkincs gyűjteményei kimeríthetetlen, és folyton megújuló turisztikai vonzerőt jelentenek. A közismertek mellett három nagyon különböző, de a maga nemében páratlan, nemzetközi hírű múzeum megismerésére nyílt lehetősége nemrégiben a média képviselőinek a Bécsi Turisztikai Hivatal meghívására.
Varsó és Chopin
Sok világhírű főváros verseng a turistákért. Az épületeken túlmutató kisugárzás érzékeltetése a siker kulcsa lehet. Varsó a lengyelek hősies harcának szimbólumaként jeleníti meg magát, megrendít, ugyanakkor felvillanyoz, mert látnivalóban gazdag, vibrálóan izgalmas, fi atal, modern metropolis élményét is adja. A lengyel főváros idén a világhírű zeneszerző, Chopin születésének kétszázadik évfordulóját ünnepli.
Ausztria Klub-közgyűlés
Az Ausztria Klub évzáró közgyűlésére a három legjobbnak ítélt osztrák sícentrum egyikében, Schladmingban került sor. A magyar turisták e régióban a harmadik helyen állnak a beutazásban. A 109 felvonóval, 223 km hosszú lesiklópályával (ebből 25 kilométernyi az egész évben síelhető Dachstein gleccseren) és nyolc téli sportüdülőcentrummal büszkélkedő régióban 28 042 férőhely várja a vendégeket.
Tematikus utak Magyarországon
A „Kárpát-medence kincsei” átfogó egri rendezvény egyik alappilléreként a Kereskedelmi Kamara gazdasági-kereskedelmi konferenciákat és találkozókat szervezett. A Turizmus szekció egyik fő témája a régiót érintő tematikus utak bemutatása volt. Mint kiderült, a siker és a fenntarthatóság záloga az erős közösség, valamint az eredményes pályázatok.
Emelni vagy nem emelni?
Miután egy kormányhatározat megfelezte a településeken beszedett idegenforgalmi adóhoz (IFA) nyújtott állami támogatás mértékét, várható volt, hogy egyes önkormányzatok a csökkentett állami támogatásból eredő hiányt a vendégek által fizetett IFA növelésével pótolják. A bevételek növelésének másik lehetséges módja ettől az évtől a 70 éven felüliek bevonása az adót fizetők körébe.
Csillagszórós december
A Kulturális Turizmus Éve kampány rávilágított, milyen gazdag a programkínálat az országban, kis és nagy települések egymással versengve szerveznek turistákat vonzó rendezvényeket. Azoknak az utazásszervezőknek, akik összegyűjtötték az év folyamán megjelent kulturális mellékleteket lapunkban, nem lehet gondjuk jövőre a programjuk összeállításával. Decemberben az egymást érő ünnepi eseményekből különösen nehéz a választás.
Megfelelő-e a kulturális rendezvények támogatása?
A „Kárpát-medence Kincsei Egerben” címmel szeptember közepén gazdag, nemzetközi gazdasági és kulturális rendezvényekből összeálló fesztivál zajlott a barokk városban. A kulturális programrészek szervezését az egri Polgármesteri Hivatal és a Hugarofest Kht. vállalta. Így került sor a színházi estek, zenei programok, kiállítások mellett a kulturális turizmusról szervezett szakmai konferenciára is.
Luxusutazás a svájci Glacier Expresszel
Temérdek munkával érték el a svájciak, hogy a turistákat környezetkímélő módon juttassák el a legszebb hegyvidékekre, s ezáltal megőrizzék legfőbb vonzerejüket, a tiszta természetet. Létrehozták azt a tömegközlekedési rendszert, amely kényelmesebb, gyorsabb és tisztább az autózásnál, és olyan simán, összehangoltan és pontosan működik, mint a svájci óra. Autó nélkül Svájcban? Sőt, igazán így érdemes.
Márton-nap, újbor és sült libacomb
Országszerte reneszánszukat élik az év jeles napjaihoz kötődő hagyományos rendezvények, amelyek vonzerőt jelentenek a turisták számára. Novemberben mindenfelé Márton-napra készülnek: a néphagyomány szerint ekkor töltenek első ízben az újborból, a Márton-napi sült lúd mellcsontjából pedig megjósolható a téli időjárás. A koncert- és kiállítótermek színes programjai szintén feledtetik a hűvös, korán sötétedő napokat.
A vénasszonyok nyarán sem unatkozunk
Októberben, az utolsó szép őszi napokon még javában folynak a szabadtéri termésünnepek, de már kinyitnak a koncert- és a színháztermek is. Ez az őszi fesztiválok időszaka.
Szüreti és egyéb mulatságok
Az ősz első hónapjának minden hétvégéjére bőségesen jut a bor és gasztronómiai programokból, miközben a kultúrának is elegendő tere marad.
Matyó minta
Három település mindössze a Matyóföld, Mezőkövesden és környékén járva mégis mintha külön világba érkeznénk. A sajátos népművészeti hagyományok mellett kiváló gyógyvízzel és változatos szálláshelyekkel várják itt a turistákat.
Unatkozni nincs idő
Júliusban és augusztusban egymást érik a hazai településeken a vendégcsalogató rendezvények. Nincs hétvége program nélkül: tóparton és városokban, templomokban és romkertekben bemutatkozik a hazai kultúra sokszínűsége. A kínálatból a teljesség igénye nélkül válogattunk.
Nyár eleji vigasságok
Közel száz különleges programot kínál a Budapesti Nyári Fesztivál minden korosztálynak és érdeklődőnek június közepétől augusztus végéig. De országszerte, falvakban és városokban, vízparton és a hegyek között a rendezvények hasonlóan színes palettájából válogathatunk június folyamán.
TDM-pályázatok
Minden szakértő egyetért abban, hogy a Turisztikai Desztinációs Menedzsment (TDM) hálózatának létrehozása a hazai turizmusban az utóbbi évtizedek legfontosabb fejleménye. A megvalósítás egyre konkrétabb folyamatában az is látszik, hogy a szabályozás finomításra, a résztvevők szemlélete módosításra szorul.
Májusi programeső országszerte
Bor- és városünnepek, népi vetélkedők, vásárok, sportrendezvények közül válogathatnak májusban a turisták. A jókedvű evésivás elmaradhatatlan kiegészítője a programoknak. Érdemes útra kelni, mert idén kedvezményes szálláskínálat is társul a rendezvényekhez; ezeket az MT. Zrt. külön kiadványban gyűjtötte össze.
Turisztikai marketing a világhálón
Az internet és az online marketing szerepéről rendezett konferenciát a Szeged és Térsége Turisztikai Nonprofit Kft.
Áprilisi jeles napok
A rügyfakasztó, tavaszi idővel indulnak a kultúra szabadtéri ünnepei. A budapesti Vörösmarty téren egészen húsvéthétfőig minden hétvégén zajlanak a programok. Az ország régióiban folklór-, hagyományőrző, valamint lovasprogramok, élelmiszer- és népművészeti kirakodóvásárok kínálnak vonzó szórakozást. Az ilyen, évente ismétlődő rendezvények mágnesként vonzzák a turistákat, színesítik az utazásszervezők programjait.
A nap háza
Akad a spanyol tengerpartnak olyan vidéke, ahol évente 315 napon át ragyog a nap; télen plusz 17, nyáron pedig 35 Celsius-fok fölötti az átlaghőmérséklet. Nem véletlen, hogy Murcia és környéke, a Costa Cálida, azaz meleg part egyre népszerűbb a téli napimádók körében.
Tavaszi fesztiválözön
Farsangoltunk, báloztunk februárban; disznótorokon, kocsonyafesztiválokon élveztük a tél gasztronómiai csemegéit. Március közepétől szellemi örömök várnak ránk: a Budapesti Tavaszi Fesztiválnak, illetve vidéki testvéreinek köszönhetően szinte minden városunkban gazdag kulturális programokra számíthat a turista. Élményeket kínálnak az egyre inkább látogatóbarát múzeumok és a Kultúra Magyar Városa legfrissebb díjazottjai is.
Europeum
Az ausztriai Máriacellt, Közép-Európa legjelentősebb zarándokhelyét évente több mint egymillióan keresik fel. A külföldi látogatók 60 százaléka Magyarországról érkezik. A település nemrégiben átadott konferencia-központja a jövőben még több turistát vonz majd.
Wellness ünnepi csillogásban
Budapest az egyetlen olyan főváros a világon, amelynek fürdővárosi rangja van. A kelták óta az ittélők folyamatosan használták gyógyforrásait. A 20. században több különleges szépségű fürdővel gyarapodott Budapest. Napjainkra megsokasodtak a wellness-szállók nemcsak Budapesten, de a régióban is. A főváros mellett Esztergom, Visegrád, Göd, Ráckeve, Cegléd és több további település fürdői és szállói a decemberi kényeztető wellness- szolgáltatások mellé kulturális rendezvényeket, karácsonyi vásárokat, bevásárlási lehetőségeket is kínálnak.
Változatok a minőségre
Nyugat-magyarországi körutazásra invitálta a közelmúltban a sajtót a Magyar Turizmus Zrt. A röjtökmuzsaji Romantik Hotel Szidónia Kastélyt, a sárvári ötcsillagos Spirit Hotel Thermal Spát, valamint a Sárvári és a Büki Gyógy- és Wellnessfürdőt látogatták meg a meghívottak. Két szálloda, két fürdő, négy példa a folyamatos minőségi fejlesztésre.
Kalotaszentkirály
Az erdélyi Kalotaszeg népművészetét a 20. század elején Párizs, Torino, St. Louis, Milánó nemzetközi kiállításain csodálták, verset írt róla Ady Endre. Kós Károlyt is elbűvölte, aki felmérte és begyűjtötte Kalotaszeg építészeti és folklórhagyományait, és az Alszegen, Sztánán felépítette híres „Varjúvárát”. Ma Kalotaszentkirályon e folklórmaradék kincseire alapozva falusi turizmust szerveznek.
A magyar tenger melengető kínálata
Nincs még egy, a Balatonhoz hasonló tó Európában, amelyet termál- és gyógyvízövezet vesz körül. Télvíz idején melengető fürdők, számtalan wellness- szolgáltatással kényeztető szállodák, borrendezvények, kirándulóhelyek, múzeumok hívogatnak a régióba.
Új fürdők, újborok, új tervek
Mediterrán régiónk folyókban, gyógyfürdőkben, borban, vadban, műemlékekben gazdag terület. A Dráva mentén idén fejeződött be egy nagy területet érintő beruházás, a Duna menti Gemencen most kezdődik. Ebben az évtizedben a régió tucatnyi gyógyfürdőjének szinte mindegyikét felújították, kibővítették, újakat is építettek, és még több nagyszabású elképzelés a megvalósulás küszöbén áll.
Alternatív megoldások
Amint azt szeptemberi számunkban megírtuk, az energiaköltségek növekedése súlyosan érinti a turizmust, különösen a légi közlekedési iparágat. Ugyanakkor a szállodaiparban is egyre fontosabbá válik a rezsiköltségek szinten tartása vagy csökkentése, ez a beruházók és üzemeltetők szemében felértékeli az alternatív energiaforrásokat. Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy a közkedvelt wellness- és bioszállodák imázsához a jövőben egyre kevésbé illeszthető az olaj- vagy gázkazánok működtetése.
Összefogás a Tisza mentén
Összefogás a Tisza mentén
Kecskemét (is) nyertes
A 17. Négyesfogathajtó Világbajnokság rendezési jogát idén Kecskemét nyerte el. 19 országból 53 versenyző, köztük 9 magyar vett részt a vetélkedésben. Csapatban győztek a vendéglátó magyarok. A fogathajtás a magyar lovassport legsikeresebb ága, a versenyzők eddig háromszor csapatban és ötször egyéniben nyertek aranyérmet. 60 ezer néző volt kíváncsi az augusztus 4–8. között zajló eseményre.
Tó, határok nélkül
Az uniós csatlakozással nem befejeződött, hanem intenzívebbé vált az „összenövési” folyamatunk Európa fejlettebb részeivel. Az együttműködésben a legaktívabbak a határ menti területek; a Fertő/Neusiedlersee Kultúrtájra hangsúlyosan érvényes ez, hiszen az UNESCO a magyar és osztrák értékekeit együtt nyilvánította világörökséggé. Annak kapcsán, hogy a Fertő-táj Világörökség a PHARE-CBC kisprojekt alapjából támogatást nyert, Taschner Tamástól, a Fertő-táj Világörökség Magyar Tanácsa Egyesület ügyvezetőjétől kértünk ismertetőt az együttműködésről.
Közösségi kihívások
A „hagyományos” légitársaságok az emelkedő üzemanyagárak és az olcsó versenytársak szorításában csökkentik az utazási irodák jutalékát. Az internet, a virtuális utazási irodák térnyerése, az új értékesítési csatornák, a direkt-mail módszerek egyre jobban megnehezítik az utazásszervezők és a hagyományos elosztórendszerként működő utazási irodák dolgát egész Európában.
Nemzeti Turizmusfejlesztési Ajánlások
A Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia véleményezését korábbi lapszámunkban azzal zártuk, hogy a turisztikai vállalkozások szakmai és térségi szerveződése fejletlen, és ösztönzésre szorul.
Nemzeti Turizmusfejlesztési Ajánlások (1.)
Társadalmi vitára bocsátották a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia (NTS) munkaváltozatát. Lapunk is kísérletet tesz arra, hogy észrevételeivel hozzájáruljon az együttes koncepció kialakításához.
Magyarok is ütik a vasat
Az „Európa közös örökségünk” mottóval indított Európai Kulturális Utak mozgalom célja, hogy az egyes témakörökhöz, tevékenységekhez, szokásokhoz, különféle életmódokhoz kötődő emlékeket az uniós tagországok virtuális és tényleges úttá szervezzék, összekapcsolják, közkinccsé tegyék. A határokon átnyúlva kössék össze más országokéval, rámutatva a közös elemekre és az eltérő sajátosságokra. A program így képes Európa különböző régióit közös munkára fogni, az érdeklődőket, turistákat történelmi kalandozásra hívni. Eddig több mint 20 – országhatárokon átnyúló – tematikus program és 80 kezdeményezés csatlakozott a mozgalomhoz.
A sokarcú „magyar tenger”
Balatoni study túrán mutatta be a Magyar Turizmus Rt. a média és a szakma képviselőinek, hogy a vízen és a víz körül mi minden várja a turistákat az új szezonban. A házigazda a Balatoni Regionális Projekt Iroda vezetője, Kovács Miklós volt.
A TOKAJI BORVIDÉK TURISZTIKAI VONZEREJÉNEK FEJLESZTÉSE
A Nemzeti Fejlesztési Terv Regionális Operatív Programjait gyorsítandó, PEA – ra (Pályázat Előkészítő Alap) is lehetett ötleteket benyújtani. A határidő lejártáig összesen 1209, ezen belül a turisztikai vonzerők fejlesztésére 291 projektet terjesztettek be. A kevés sikeres pályázó egyike a Tokaj Mikrorégióért Alapítvány, amely a térséget a világörökségi logó zászlója alatt, közös stratégia alapján kívánja vonzóbbá tenni a turisták és a befektetők számára. Klabán Zoltán Sándor projektmenedzsert kérdeztük a részletekről.
Hagyomány és modernség
A legizgalmasabb dolgok a civilizációk keveredésének helyszínein történnek. Andalúzia ilyen bűvös vidék. A neve hallatán napfényben izzó kőcsipkés, mór épületek, piros rózsák, komoran fekete bikák villannak elénk, flamenco szenvedélyes hangjai mellett. A valóság persze ennél jóval gazdagabb és összetettebb, amint az a spanyol turisztikai hivatal bécsi kirendeltségének sajtóútján számomra is kiderült.
Lenti szépsége osztályon felüli
A Tourinform Lentiben példaszerű térségi turizmusmenedzselő munkát végez. Ennek részeként, a helyi turisztikai adottságok jobb megismertetésére idén májusban – elsőízben – studyt szervezett.
Mérleg és várható tendenciák
Közel 400 polgármester, parlamenti képviselő és turisztikai szakember vett részt márciusban azon a konferencián, amely az önkormányzatok és a turizmus kapcsolatrendszerét próbálta feltárni.
Minden, amit a turizmusról tudni kell
Az on-line piacra lépésének hazánkban szinte nincsenek korlátai. Egy utazási iroda turisztikai termékeinek, szolgáltatásainak a világhálón való megjelenése alacsony költségekkel is megvalósítható. Ennek ellenére a magyar utazási irodák nagy része még nem ismerte fel az internet kínálta lehetőségeket. Ugyanakkor a turisztikai szolgáltatók közül az utazási irodákról elmondható, hogy a legnagyobb arányban jelen vannak az on-line utazási piacon. Cikkünkben az on-line utazási irodákkal foglalkozunk, bemutatjuk, melyik szakportálnak mi az erőssége, és milyen információkat találhatnak az utazni vágyók. Ma Magyarországon a klasszikus értelemben vett virtuális utazási iroda – ilyen az amerikai travelocity.com, amely a hagyományos működési formákat, fizikai tevékenységet teljes mértékben az információs technika eszközeivel helyettesíti, és nem áll mögötte egy turisztikai hátteret biztosító valós utazási iroda – az on-line turisztikai piacon egyátalán nem fordul elő.
Lehetőségek és fizetések
Nincsenek könnyű helyzetben ma az utazási irodák. Ezért még sosem volt ennyire fontos az ügyfél megnyerése, megtartása. Ez a közvetlen eladást végző pultosokon igen nagymértékben múlik. Sokat kell tudniuk, ezernyi részlettel kell tisztában lenniük, idegen nyelveket kell beszélniük, ezenkívül ismerniük kell a modern irodatechnikát, és rendelkezniük kell kommunikációs készséggel. Az elvárásokhoz képest milyen képzési, fizetési és karrierlehetőségekre számíthatnak az irodák dolgozói? Európai körképünk következik.
Mindenkinek jó – a szervezőknek nehéz
Közhely: ahhoz, hogy a turista jöjjön, maradjon és költsön, jó szállodánál, jó étteremnél és jó utazási irodánál is több kell. Vonzó imázs, hogy jöjjön, továbbá sok-sok nívós program, hogy maradjon is.