Az erősödő versenyben is növelni tudták piaci részesedésüket Magyarországon. Hogyan?
– Először is erős a kapcsolat a két ország között. Könnyű bécsi indulású utakat eladni Magyarországon. Tatabányától már ugyanolyan könnyű megközelíteni Schwechatot, mint Ferihegyet, a budai oldalon lakók már a célközönségünket jelentik. Nincs még egy légitársaság, amely két városból (Bécs, Budapest) kiinduló utakat is tud ajánlani a magyar utasoknak, versenyképes áron. Utasaink 25 százaléka már eddig is Bécsből indult útra. Másrészt az Austrian Airlines ugyan nem tartozik a nagy légitársaságok közé, de növekszik. Közép- és Kelet-Európa specialisták vagyunk, de a régiós hálózatunk ráhordó szerepet is vállal a folyamatosan bővülő interkontinentális járathálózat számára. Bécset Közép-Európa vezető gyűjtő-elosztó pontjává szeretnénk tenni. A régióban mi repülünk a legtöbb városba: 23 országban 38 desztináció érhető el járatainkkal.
Részesedést szereztek a szlovák légitársaságban, miért?
– Minden olyan lehetőséget mérlegelünk, amikor a társaság értékét növelni tudjuk akvizícióval. A Slovak Air esetében ez sikerült. 62 százalékban tulajdonosokká váltunk. A jelenlegi állás szerint önálló légitársaságként megtartjuk a Slovak Airt, amely a jövőben is pozsonyi székhellyel működik. Új desztinációkat veszünk fel az útvonalhálózatba, és bővíteni akarjuk a flottát. Érdeklődtünk a Malév iránt is, de a kiírási feltételek ismeretében úgy döntöttünk, nem pályázunk.
Milyen új városok kerülnek be a közeljövőben az útvonalhálózatba?
– Baselnek komoly szerepet szánunk a jövőben, miután a Swiss kivonult erről a piacról. A nyári menetrendben több járatot indítunk Kínába, új úti cél lesz az egyiptomi Alexandria és Bombay.
Szokatlanul barátságos hangulat fogadja az irodájukba látogató vendégeket.
– Tavaly megújult a vállalat imázsa. A kommunikációban, az irodában is új, fiatalos, vonzó, friss dizájnt használunk. A belépő ügyfél érezheti, hogy nem egy hagyományos légitársasághoz érkezett. Újítók vagyunk, ez köszön vissza a termékeinkből és a hirdetéseinkből is.
Szükség van-e még az utazási irodákra?
– Számunkra a legfontosabb partnerek továbbra is az utazási irodák, hiszen rajtuk keresztül bonyolódik a forgalmunk legjelentősebb része. Azonban muszáj, hogy használjunk más értékesítési csatornákat: direkt értékesítést, internetet is. A mi fókuszunkban az ügyfél áll, ezért ott akarunk lenni minden csatornán, ahol csak el tud érni minket az utas.
Kiugró forgalombővülés
2004-ben 9,4 millió utast szállított az Austrian Airlines Csoport, 1 millióval többet, mint 2003-ban, ami 10,9 százalékos növekedést jelent. A 2004-es év harmadik negyedévének végén a légitársaság 36 millió eurós adózás előtti eredményt jelentett. A menetrend szerinti járatokon a helykihasználtság ezen időszakban 73,2 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 70,2 százalékról. Az erős versenyhelyzetben, amikor például nyolc fapados légitársaság repül Bécsből a fő európai útvonalaikon, ez nem is rossz eredmény. Ugyanez igaz a régiós versenytársakkal (Olympic, Alitalia, Malév) való összehasonlításban is. Az Austrian Airlines valószínűleg a legnagyobb fejlődést mutatta tavaly a magyar piacon. A hagyományos légitársaságok piacán a forgalom nagyjából változatlan volt 2003-hoz képest, az Austrian mégis növelni tudta bevételeit 2,5 milliárd forintról 2,8 milliárdra. A jegyeladások 4,9 százalékkal emelkedtek, így a piaci részesedésünket is növelték. Két és fél évvel ezelőtt, amikor Magyarországra került Heintz Götz, akkor még a hatodik helyen állt a magyar piacon, ma a harmadikok az árbevétel tekintetében, megelőzve immár a KLM-et és az Air France-ot.
'