Ígéretes szezonkezdet, kérdőjelekkel   

Több szempontból is tanulságos összeállítást találnak olvasóink lapunk Reflektor rovatában. Az utazásszervezők nyári kiutazási ajánlatai alapján próbáltunk átfogó képet adni az idei kínálatról, terjedelmi okok miatt természetesen a teljesség igénye nélkül.

Szezon előtti körkép a kiutazási piacról   

A turisztikai főszezon kezdetén számvetést végeztünk: ki hová szervez külföldi utakat, melyek az új desztinációk, termékek. Az idei szezonra jellemző, hogy kevés új charteres üdülődesztinációval, de a korábbiaknál gazdagabb körutazási, illetve városlátogató kínálattal rukkoltak elő a túraszervezők.

Újra helyzetbe kerülhetnek a RIB-ek   

Az anyagi alapoktól megfosztott RIB-ek 2004-ben TURET néven érdekképviseleti testületet alapítottak. Erőteljes lobbizásuk meghozta az eredményt, persze ehhez az is kellett, hogy egy kormányzati döntés révén Kolber István, a vidék gondjait ismerő miniszter kezébe kerüljön az ágazat sorsa.  

Dinamikus, folytonosan változó üzletág   

A Lufthansa a diszkont-légitársaságok rohamos térhódítása ellenére is 23,4 százalékosra növelte piaci részesedését, és megőrizte vezető szerepét a hazánkban működő külföldi légitársaságok között. A magyarországi utasforgalomból származó bevételei 2004 első háromnegyed évében meghaladták a 9 milliárd forintot. Vajon a német pedantéria vezetett ismét sikerhez?      

A szállás és a vendéglátás csak a jéghegy csúcsa   

A tavalyi év végén történelmi jelentőségű kutatással bizonyította a GKI Gazdaságkutató Rt. a szakmának, valamint országunk és az EU irányításának, hogy az idegenforgalom gazdaságunk egyik fő mozgatórugója.  

Várható tendenciák az üzleti turizmusban   

A globális terrorizmus, a magas olajárak és a közel-keleti konfliktusforrások ellenére a közeljövőben folytatódik a világgazdaság és az üzleti turizmus robusztus növekedése – derül ki abból a kutatásból, amelyet 2004. november végén hoztak nyilvánosságra a barcelonai EIBTM vásáron. Rob Davidson, az University of Westminster professzora, az EIBTM által felkért szakértő a következő öt év trendjeit próbálta meg feltérképezni.      

Turisztikai marketing felsőfokon   

2006. január 27-én lesz Wolfgang Amadeus Mozart születésének 250. évfordulója. A kerek évforduló méltó megünneplésére az Österreich Werbung (ÖW), a Bécsi Turisztikai Hivatal, valamint Salzburg Tartomány Turisztikai Kft.-je közös munkaszervezetet hozott létre ArGe Mozart 2006 néven.  

Differenciált díjrendszer az Amadeusnál   

Az Amadeus 2005. január elsejével életbe léptetett új árképzési rendszere figyelembe veszi az egyes légitársaságok eltérő kereskedelmi stratégiáját és azokat az előnyöket, amelyeket egy GDS biztosíthat a légitársaságok számára.  

Jól jönnek nekünk a fapadosok   

2004-ben az egész éves „fapados” utasforgalom elérte a 900 ezret. Az utasok közül körülbelül 338 ezer volt külföldi. Ez a forgalom mintegy 22,5 milliárd forint közvetlen idegenforgalmi bevételt generál. És a növekedésnek még nincs vége.  

Vádak és igazságok   

Hiába panaszolta be az Önszabályozó Reklámtestületnél a Wizz Air vetélytársát, az EasyJet összehasonlító reklámjait etikusnak találta a szervezet. Decemberben az EasyJet azzal robbantott ki botrányt, hogy hirdetésben tárta ország-világ elé a Wizz Air valószínűsített anyagi problémáit.  

Portugália sokszínű kínálata   

Portugália egyre népszerűbb a magyar utazók körében, különösen amióta menetrend szerinti járat is összeköti a két ország fővárosát. Legtöbb honfitársunk Lisszabont, a központi régiót és a Tejo völgyét keresi fel.  

Csendélet vihar után   

2004. november 19-én az utóbbi száz év legnagyobb természeti csapása, egy orkán erejű szélvihar kidöntötte a Tátrai Nemzeti Park fáinak jelentős részét. A katasztrófa az ország legfontosabb idegenforgalmi központját érintette. A helybeli szakemberek a síszezonon kívüli turizmus jövője miatt aggódnak elsősorban.

A németek kedvenc úti célja Spanyolország marad   

2005-ben növekedés várható a német kiutazási piacon – véli Európa egyik legnagyobb utazásszervező cége, a TUI regionális vezetője, aki szerint idén is Spanyolország lesz a németek legkedveltebb úti célja. A Magyarország iránt érdeklődők a Balaton helyett egyre inkább a wellnessprogramokat és városlátogatásokat keresik.  

Átalakuló küldőpiacok   

Tavaly az elmúlt öt év legjobb forgalmát realizálták a magyarországi szállodák, tartós növekedésre azonban csak akkor számíthat a turizmus, ha képes lesz nyitni új küldőpiacok felé.  

Magyarország mindenkinek tartogat meglepetést   

„Az utóbbi tíz év legrosszabbját zárjuk” – mondja indításképp, mintegy megadva a beszélgetés alaphangját a Hungest Hotels Rt. vezérigazgatója, Hülvely István. Mivel a társaság szállodái elsősorban vidéken találhatók, eredményük ennek fényében talán érthető. Hiszen az idegenforgalmi szakma jól tudja, 2004 a főváros esztendeje: rég látott turistahad lepte el Budapestet, miközben a vidék ebből az örvendetes „megszállásból” alig profitált.  

Sziám kincsei   

Thaiföld gazdag kulturális örökségének köszönhetően mára Délkelet-Ázsia legkedveltebb turistaparadicsomává vált.  

Gyógyulnak Bali sebei   

Két évvel a tragikus robbantásos merényletek után, úgy tűnik, az istenek szigetének is nevezett Bali turizmusa viszszatért a megszokott mederbe.  

Mutatós Danubius-mutatók   

Úgy tűnik, néhány szűkösebb esztendő után ismét jó évet zár a Danubius Hotels Rt. Ennek oka, hogy a szállodai vendégek száma Budapest területén idén ugrásszerűen megnőtt. Vidéki gyógyszállodáikban ezzel szemben most tapasztalható az a visszaesés, ami korábban a fővárosra volt jellemző. A magyarázatot a Danubius Hotels Rt. vezérigazgatójától, Betegh Sándortól kértük.  

Vasútmérnökből lett képviseletvezető   

Tunézia legutóbbi egy-két évtizede valódi turisztikai sikertörténet. Mi a siker titka? Milyen meglepetéseket tartogat még az észak-afrikai ország a turistáknak? Kérdéseinkkel a legilletékesebbhez, Badreddine Rouissihoz, a Tunéziai Nemzeti Idegenforgalmi Hivatal magyarországi képviseletének igazgatójához fordultunk, akit a szakmában idehaza mindenki Baderként ismer.  

Keresik a helyüket   

  Elvileg minden szakértő egyetért abban, hogy egy ország turisztikai termékeit alulról építkező, egymással vertikálisan és horizontálisan összekapcsolódó, egységes és összefüggő jogi-pénzügyi rendeletekkel szabályozott marketingszervezetekből álló „piramisnak” kellene piacra segítenie. (Lásd Ausztria példáját.) E képzelt piramisnak egyes elemei – ugyan még nem igazán a feladathoz csiszolva – az alsó és felső szinteken már nálunk is léteznek. Kevés szó esik azonban a középszintről, azaz a kistérségi marketing szervezetekről.  

Srí Lanka   

A tavaly decemberi szökőár által sújtott délkelet-ázsiai országokban, így Srí Lankán is fontos gazdasági szerepe van a turizmusnak. A katasztrófa okozta károk helyreállítása mellett ma már arra összpontosítanak a helybeliek, hogy tudatosítsák az utazásszervezőkkel, az újságírókkal és a turistákkal, hogy az ország túlnyomó részén, illetve számos tengerparti szakaszon érintetlen körülmények között lehet náluk üdülni. Lapunk munkatársa a közelmúltban a saját szemével győződhetett meg minderről.

Lendületesen terjed a kártyás fizetés   

2004 első félévének végén a pénzügyi intézmények és az üzemanyag-társaságok által hazánkban kibocsátott fizetési kártyák száma meghaladta a 6,8 milliót, ami 10 százalékos növekedést jelent az elmúlt év azonos időszakához viszonyítva – olvasható a Magyar Nemzeti Bank legutóbbi, tavaly késő ősszel közreadott összefoglalójából.

Az osztrák szolgáltatók már a következő télre készülnek   

Kilencszáz kiállító, három hatalmas csarnok, 11 ezer négyzetméteres terület, 760 vásárló, 160 szakújságíró 50 ország képviseletében – röviden így jellemezhető az idén harmincadik alkalommal megrendezett austrian travel business (atb) beutaztató vásár, amelynek január 23–25. között a jövő évi Mozart-évforduló méltó megünneplésére készülő Salzburg városa adott otthont.  

Megújuló gyógy- és termálfürdők a Nyugat-Dunántúlon   

A gyógyfürdők fejlesztését, felújítását célzó állami támogatás mellett magántőke bevonásával a Nyugat-Dunántúl több fürdője megújult, új arcot kapott az elmúlt években. A változó igényeknek megfelelően a gyógyfürdők szolgáltatásának színvonala is folyamatosan emelkedik. A nyugat-dunántúli régió legújabb termál- és gyógyfürdőfejlesztéseiről, továbbá a várható beruházásokról számolunk be összeállításunkban.  

Fejlődő e-turizmus   

Az európai on-line utazási piac elmúlt hét évéről készített kutatást egy dán turizmusszakértő, aki   szerint az előttünk álló években az eddigieknél kissé szerényebb mértékű, de még mindig dinamikus növekedés várható kontinensünk „e-turizmusában”.  

Vendégvárás felsőfokon   

A világ harmincnyolc exkluzív szállodája 1928-ban The Leading Hotels of the World (LHW) néven közös marketingszervezetet hozott létre. A magas presztízsű, luxuskategóriájú szállodákat összefogó szövetség alapító tagjai közül nyolc ma is részt vesz a közös munkában.

Portfóliótisztítás és pesszimizmus   

A Hunguest Hotels Rt. februári szakmai bemutatóján Hülvely István, a társaság vezérigazgatója arra hívta fel a résztvevők figyelmét, hogy tíz éve folyamatosan romlik a szállodaipar adózási pozíciója, és ennek következtében jövedelmezősége.  

A WTTC lobbizik a turizmusért   

Az Európai Unió motorja lehet a turizmus, ha figyelembe vesszük az újonnan csatlakozott tíz országban rejlő lehetőségeket – mutat rá a World Travel &Tourism Council tavaly év végén közzétett tanulmánya.  

Hivatalt és stratégiát kapott az ágazat   

Amint arról előző számunkban már beszámoltunk, január elsejével önálló kormányhivatalként megalakult a Magyar Turisztikai Hivatal. A szervezet vezetőjét, Somogyi Zoltánt legfontosabb feladataikról, illetve a nemrégiben elfogadott Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégiával kapcsolatos teendőikről kérdeztük.  

Megszűnik a síutak szervezőit irritáló egyesület   

A téli síutak szervezőinek egy része két éve harcol a Polaris Síegyesület ellen, amelyről azt feltételezik, hogy illegális utazásszervezői tevékenységet folytat. Mostanra sikerült elérniük, hogy a Polaris idén egy bejegyzett tour-operátor közbeiktatásával szervezi útjait, március 31-ével pedig megszűnik.  

Dobogós az Austrian   

Az utóbbi néhány évben drámai módon növelte piaci részesedését Magyarországon az Austrian Airlines. Míg három évvel ezelőtt a hatodik helyet mondhatta magáénak az osztrák nemzeti fuvarozó a légitársaságok hazai versenyében, 2004 utolsó hónapjaira már a Malév és a Lufthansa után a dobogó harmadik helye az övék. A piaci előretörés okairól Heintz Götz, az Austrian Airlines magyarországi igazgatója nyilatkozott lapunknak.  

Lehullt a lepel   

Ötezer fős közönség előtt fergeteges hang- és fényjáték köszöntötte a szerelőszalagról legördülő vadonatúj Airbus A380-ast a dél-franciaországi Toulouse-ban idén januárban. Az ünnepségen részt vett az Airbus vállalatban érdekelt négy európai nemzet államfője is.  

Kinek jó az úthasználati díj?   

Úgy tűnik, a magyar állam mégis megpróbálja fizetésre kényszeríteni a hazánkba merészkedő külföldi autósokat.

Odafigyelünk a márkánkra!   

Thaiföld egyik legnépszerűbb légitársasága, a Bangkok Airways folyamatosan terjeszkedik. Az indulásakor csak ázsiai járatokat üzemeltető Bangkok Airways (PG) mára Thaiföld vezető légi szállítójává vált, amely tíz külföldi úti célba is üzemeltet járatokat. Jövőre a PG növelni szeretné piaci jelenlétét Kelet-Európában. „Szeretnénk új, érdeklődő utasokat találni Magyarországon” – nyilatkozta Prasert Prasarttong-Osoth  

300 ezer utast is fogadhat Sármellék   

Az ideiglenesen üzemelő sármelléki reptér közel egy évtizede vár helyzetének megoldására. Egész éves nyitva tartásához, nemzetközi kereskedelmi repülőtéri státusához és állandó vámútvonalnak nyilvánításához még hiányzik az objektum területéről többek között a pályafény, valamint a biztonságos leszállást segítő navigációs rendszer.  

2004 - nemzetközi turistaforgalom   

A Turisztikai Világszervezet, a WTO legutóbbi Tourism Barometer felmérésében arról számol be, hogy 2004 első nyolc hónapja során a nemzetközi turistaérkezések száma a világban 12%-kal nőtt. Ázsia és a Csendes-óceán térsége áll a fellendülésben az élen, Észak-Amerikában háromévi visszaesést követően az idén érzékelhető először fellendülés.  

Kauciót a viszonteladóknak is?   

Az elmúlt évtized során számos lépést tett a turizmus irányítása annak érdekében, hogy ne érje kár a fizetésképtelenné vált utazásszervezők ügyfeleit. 1996-ban bevezették a kötelező vagyoni biztosítékot a külföldi utazásokat szervező vállalkozások számára, idén január 1-jétől pedig már a belföldi utazásszervezés tevékenységi körében is kötelező a kaució fizetése. Egyes szakmai vélemények szerint azonban ideje felismernünk, hogy minden szolgáltatás rizikóval jár, így semmilyen rendelkezés nem nyújt 100 százalékos biztonságot. Ezt látszik igazolni az is, hogy a jogszabályi szigorítások után is csődöltek be idén nagy utaztatók, mint az Omnibusz és az Eurotours. Információink szerint az utóbbi iroda esetében a buszos utasokat nem sikerül teljes mértékben kártalanítani. A Skyline Centrum Diákutaztatási és Utazásszervező Kft. októberi csődje pedig újabb problémát vet fel azzal, hogy nem egy utazásszervező, hanem egy viszonteladó húzta le a rolót. A Turisztikai Hivatal (TH) erre az esetre is a vagyoni biztosíték bevezetését tartja az egyik hathatós megoldásnak. A Magyar Utazásszervezők és Közvetítők Szövetsége (MUISZ) novemberi közgyűlésén leszavazta az ötletet, a jogszabályt előkészítő egyeztetések azonban folytatódnak.  

25 éves a World Travel Market   

Idén november 8–11-ig rendezték meg 25. alkalommal a világ egyik legnagyobb turisztikai szakkiállítását, a World Travel Marketet, Londonban az ultramodern Excel kiállítási központban. Az idén a bemutatkozó országok száma elérte a 191-et, 5115 utazásszervező, szálloda és légitársaság állított ki, a látogatók száma pedig meghaladta a 46 ezret.  

Arccal a sípályák felé   

Sikerrel zárta kapuit november 14-én a budapesti vásárvárosban, a Hungexpón a tizennegyedik Hó-Show. Több mint 20 ezer látogató járta végig a három pavilonban rendezett bemutatót, ahol 10 ország 150 kiállítóval szerepelt.  

Spa & Wellness a Műcsarnokban   

Ma hazánkban az egészségturizmus az idegenforgalom legdinamikusabban fejlődő szakága. Jelzi ezt az is, hogy az első és legrangosabb egészségturisztikai rendezvény, az idén már 3. alkalommal megrendezett Spa & Wellness szakkiállítás mára kinőtte korábbi helyszínét, és a budapesti Royal szállodából a Műcsarnokba költözött.  

Egészség és rekreáció   

A budapesti székhelyű Toma Bau Rt. saját beruházásban egészség- és rekreációs központot épít Martfűn.

A név kötelez   

Egy lap életében mindig fontos esemény egy gyökeres tartalmi, arculati váltás, a mögötte rejlő emberek újjászületését, szemléletváltását is jelenti.

Folytonosság és megújulás   

Felgyorsult világunkban a folyamatos változás és megújulás alapvető fontosságú minden gazdasági ágazatban. Lapunk, a 2Heti Turizmus az önök még alaposabb tájékoztatása érdekében ezentúl még színvonalasabb külalakkal, havonta jelentkezik a turizmus aktuális kérdéseit körüljáró írásaival.

Vidékre csábítják a fapadosok utasait 

A szakma egy része még csak most ismerkedik a fapados légi járatokban rejlő turisztikai potenciál kiaknázására kidolgozott Fly & Bus koncepcióval. Akadnak azonban olyanok is, akik már hamarosan belevágnak az új turisztikai termék értékesítésébe. Az eddigi tapasztalatok alapján csakis a nyereségérdekelt megközelítés életképes.

Fantasztikus fúzió 

2004. május 5-én részvénycsomagcserével megkezdődött az Air France és a KLM összeolvadása. Első lépésben összehangolták a két légitársaság menetrendjét, racionalizálták járataikat, összekapcsolták a két törzsutasprogramot, és közös akciókat hirdettek. A fúzió megvalósításáért 2004 novemberében az „Év emberének” választották meg Jean-Cyrill Spinettát, a KLM-Air France igazgatóját.

Az utazási irodák és a vis maior 

A délkelet-ázsiai szökőár miatt itthon maradó, de útjukat már kifizető utasok adott esetben jogszerűen követelhetik vissza útjuk árát, de nem lehet minden esetre általában meghatározni a jogkövetkezményeket. Egyébként is célszerű perindítás helyett közös megegyezésre törekedni a vitás ügyekben – véli Hargitai László ügyvéd, külkereskedelmi és biztosítási szakjogász.

Fekete évkezdet 

A világ közvéleményét megrázta a tavaly karácsonykor bekövetkezett dél-ázsiai természeti katasztrófa, amely százhatvanezer vagy még több halottat és hajléktalan nincstelenek millióit hagyta maga mögött.

MÉRLEG 

MÉRLEG
Feliratkozás a Turizmus Online hírlevelére

Álláshirdetések

Munkatársat vagy munkát keres?

Adja fel hirdetését a Turizmus Online portálon, a turisztikai szakma honlapján! Leendő kollégái is minket olvasnak - válasszon csomagjaink közül!