Turizmus Trend cikkei
Berlin fölött az ég
Gazdag nyári programkínálattal várja Berlin azokat, akik a tengerpart helyett a városlátogató túrát választják. A főváros lassan a légi közlekedésben is elfoglalja az őt megillető helyet.
Az élet iskolájában tanulta a rendezvényszervezést
Az augusztusban már 13. alkalommal megrendezésre kerülő Sziget Fesztivál egyik szülőatyja, a 35 éves Gerendai Károly idén Pro Turismo kitüntetést kapott a Magyar Rendezvényszervezők Szövetségének javaslatára. A száz legsikeresebb magyar fiatal közé beválasztott Gerendai számos más fesztivált is igazgat az újabban már külföldön is terjeszkedő Sziget Szervezőiroda tulajdonos-ügyvezetőjeként.
A labda a levegőben, de a hivatal kiszáll
A túraszervezők pénzét lenyelő Skyline Centrum utazási iroda 2004-es csődje kapcsán a Magyar Turisztikai Hivatal (MTH) akkori vezetője, Székely György lapunknak azt nyilatkozta, hogy az utazásszervezési vagyoni biztosíték mértékének emelését, illetve a kauciókötelesség viszonteladókra való kiterjesztését mérlegelik a tour-operátorok védelmében. Azóta nem történt előrelépés az ügyben, sőt úgy tűnik, már nincs is napirenden az MTH-nál a jogszabály ilyen irányú módosítása. A hatóság azt javasolja a túraszervezőknek, hogy körültekintően válogassák meg viszonteladóikat.
Túl kemény a fapad
Kedvenc szakmai folyóiratomat lapozgatva merült fel bennem a kérdés: a repülőjegy-értékesítők azt adják-e el ügyfeleiknek, amit azok venni szeretnének.
Július hetedike
Új szomorú dátumot kell megtanulnunk: július hetedikét.
Európa újkori sátoros ünnepei
Európában tavasztól ősz végéig tart a fesztiválszezon. A rendezvények speciális szegmensét képviselik a pop-, illetve rockfesztiválok, amelyek nem feltétlenül a legmódosabb réteghez szólnak, mint egyes komolyzenei programok (pl. Wagner fesztivál, Bayreuth), de azzal kecsegtetik a rendezvény helyszínéül szolgáló várost, hogy a hozzájuk édesgetett turisták később szívesen térnek vissza ugyanide nosztalgiázni, tele pénztárcával.
Saját házban nyaral a holland nálunk
A kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött külföldi vendégéjszakák számát tekintve a hatodik legfontosabb küldőországunk Hollandia. A szakemberek arra figyelmeztetnek, hogy a gazdasági recesszió a tulipánok országát is elérte, hatása viszont Németországéval ellentétben kissé megkésve, talán ebben az évben jelentkezhet, mivel a hollandok nehezebben mondanak le a külföldi üdülésről.
Forráshiánnyal küzdenek a magyar kempingek
A Magyar Kempingek Szakmai Szövetsége (MaX) 1992-ben alakult a hazai kempingek szakmai irányítására és összefogására. Az első években 60-70 tagja is volt a szövetségnek, ezzel szemben ma már csak 15 kemping üzemeltetője érzi fontosnak a szervezethez való tartozást. A forrásszegény, legtöbbször csak szezonális jelleggel működő kis kempingek számára sok esetben ugyanis még az időközben megemelt tagdíj kifizetése is nehézséget okoz.
Idő- és áfa-présben a szállodák
A szállásszolgáltatás áfakulcsának 15 százalékra növelése 2004 és 2010 között 6,6 milliárd forint közvetlen bevételkiesést okoz a magyar államnak – derül ki abból a tanulmányból, amelyet a Magyar Szállodaszövetség megbízásából készített a KPMG Tanácsadó Kft. A legújabb hírek szerint viszont akár a legkedvezőbb, 5 százalékos kulcs bevezetése is lehetséges.
Ébredezik az alvó oroszlán
India úti célként és küldőországként is egyre népszerűbb, tudtuk meg Újdelhiben azon a regionális turisztikai vásáron, amelyre lapunk is meghívást kapott. Az első SATTE (South Asia Travel and Trade Exchange) kiállítást 1994-ben rendezték meg Újdelhiben. Agra, Jaipur és Colombó után az idén áprilisban újra az indiai főváros került sorra. A vásáron elsősorban az indiai szolgáltatók mutatkoztak be. A szervezők vendégül láttak több észak-amerikai, ázsiai és európai utazási irodást, köztük néhány honfitársunkat is.
Horvátország felkészült az idei szezonra
A turisták érdeklődése évek óta töretlenül nő Horvátország iránt. 2004-ben a magyar turisták száma 400 ezer volt, honfitársaink 2 100 000 vendégéjszakát töltöttek el a szomszédos országban, a növekedés a vendégszámot tekintve 13 százalékos, a vendégéjszakáknál 10 százalékos.
A stratégiai cél: évente 11 millió vendég
A tervek szerint 2011-re 11 millió vendéget fogad majd Horvátország. Az autópálya addigra régen készen lesz Dubrovnikig, a szezon pedig nemcsak a nyárra korlátozódik, hiszen addigra mindenki tisztában lesz azzal, hogy Horvátország számos kulturális programot is kínál, vannak falusi vendéglátóhelyek, lehet például sziklát mászni, kenuzni, és gazdag a kulturális kínálat is.
Borravaló után, helyett, mellett szervizdíj
Az már biztos, hogy a magyar vendéglátásban is bevezetik a felszolgálási díjat, ez azonban a legutóbbi információk szerint nem lesz kötelező érvényű. A kormányzat a gazdaság kifehérítését szolgáló rendelkezéstől évi 10-12 milliárd forint költségvetési többletbevételt vár. A szakma inkább árfelhajtó tényezőként tekint a szervizdíjra.
Trendi vagy nem trendi?
Mint minden ágazatban, a turizmusban is folyamatos a változás. Írásunkban megpróbáltuk feltérképezni az utóbbi évek, hónapok legjellemzőbb nemzetközi és magyar tendenciáit. Az összeállítás a műfajból adódóan se nem teljes, se nem objektív, mindenesetre talán hasznos kiindulópontot jelenthet Olvasóinknak ahhoz, hogy elgondolkozzanak az említett témákon. A második részt következő számunkban olvashatják.
Ajánló
A Turizmus Trend rendszeresen lehetőséget kínál a turisztikai régióknak arra, hogy aktuális információikat eljuttassák a szakmai közönséghez.
Ma tilos, holnap szabad
Az üzleti élet szabályait állandóan újraírja nemcsak az élet, hanem a törvényhozás.
Városi és kulturális turizmus Európában
Az európai nemzeti turisztikai hivatalokat tömörítő European Travel Commission (ETC) a Turisztikai Világszervezettel (WTO) együttműködve 2004- ben felmérést készített az európai városi és kulturális turizmusról. A kutatás célja az európai városok vendégforgalmának elemzése volt – adta hírül a Magyar Turizmus Rt. Piac- és Termékelemzési Irodája.
Budapest főváros turisztikai stratégiája 2010-ig
A Főváros Közgyűlés Kereskedelmi és Turisztikai Bizottsága megbízásából a Horwath Consulting Kft. által vezetett konzorcium készítette el Budapest 2010-ig szóló turisztikai stratégiáját, amely a „Felzárkózási Stratégia” alcímet kapta.
A birodalom visszavág
A világ harmadik legnagyobb területű és népességű országa, az Amerikai Egyesült Államok az ezredfordulótól komoly nehézségekkel nézett szembe. A 2001-es New York-i terrorcselekmény miatt visszaesett az amerikai turistaforgalom, ezzel együtt két évvel később, 2003-ban is a földkerekség harmadik legnagyobb, a turisztikai kiadások alapján pedig a legjelentősebb küldő piacaként tartották számon. A fogadóországok számára biztató, hogy a recesszióból való kilábalás jelei már tavaly is megmutatkoztak, és az elemzők az idei évre igazi áttörést jósolnak.
Fürdőfejlesztések a közép-dunai régióban
A korábbi évekhez képest kedvezőtlen időjárás ellenére is sikeres szezont zártak 2004-ben a közép-dunai régió és Budapest fürdői. Emelkedett a hazai vendégek száma a gyógy- és wellness- központokban, gyógyszállókban, és fejlesztések nem titkolt célja ezt a mutatót tovább emelni. Egyre hangsúlyosabb a törekvés: elérhető szolgáltatások megfizethető áron.
Német Utazási Börze
Több mint ötven kiállító várta a Szlovákiából, Szlovéniából, Csehországból és Magyarországról érkező szakmai látogatókat a 9. Német Utazási Börzén Bécsben, a Schönbrunn kastély Orangerie üvegházában.
Magas régiós költségvetés
A lengyel Wrocław megye képviseletében hazánkba érkezett Andrzej Pawluszeket, Wrocław Önkormányzatának elnökhelyettesét, az Alsó-Sziléziai Idegenforgalmi Szervezet elnökét kérdeztük a megye turizmusáról és a hivatal munkájáról.
Terjeszkedik a Best Western
A Best Western szállodavállalat erőteljes terjeszkedésbe kezd Oroszországban, az is elképzelhető, hogy rövidesen Oroszország vezető szállodavállalatává lép elő. A Best Western 2003- ban kötött franchiseszerződést a Bonita nevű építőipari vállalatcsoporttal, amelynek értelmében Best Western szállodák épülhetnek Oroszországban, illetve a FÁK tagállamokban.
Lízingelt gépekkel is sikeres az Aerosvit
Tavaly ünnepelte fennállásának tizedik évfordulóját az Aerosvit ukrán nemzeti légitársaság, a fiatal fuvarozó azonban regionális terveket szövöget: 2008-ra Középés Kelet-Európa első öt légitársasága közé, 2012-re pedig az első háromba szeretne bekerülni – hangsúlyozta lapunknak Pásztor Gyula, az Aerosvit regionális igazgatója.
Kalandos kajaktúra dalmát vizeken
Napfény, homokos part és tenger – sokaknak ennyi kell az ideális nyaraláshoz. Egyre több hazánkfia keres azonban magának olyan üdülési lehetőséget, ahol az aktív turizmus különböző fajtáit is kipróbálhatja.
Cél: a hatvanas évek szintje
Több mint negyven vidéki repülőterünk közül a sármellékit és a debrecenit fejlesztik regionális központtá állami pénzből néhány éven belül. A többi szerepe az lenne, hogy kiszolgálja ezeket, saját kistérségébe indítson illetve onnan fogadjon járatokat, illetve hobbi- és sportcélokat szolgáljon. Infrastruktúrájuk általában hiányos, de komolyabb – európai uniós – forrásra csak 2007-ben számíthatnak.
Ciprus a változatosság szigete
2010-re Ciprus évente 3,5 millió turista fogadását tervezi. A vendégeket a különböző célcsoportok igényeihez igazodó létesítményekkel, szolgáltatásokkal csábítják az országba.
Top 10 gondolat az amerikai vendéglátóiparról
Az Ernst&Young szerint 2005-ben lassú növekedésre számíthatnak az amerikai szállodák. A korábbinál szigorúbb belső audit mellett óvatosan folytatják a fejlesztéseket, és egyre több beruházás kezdődik.
Hiányos infrastruktúra és tájékoztatás
Hazánk messze nem használja ki azokat a lehetőségeket, amelyeket természeti adottságai nyújtanának a vízi turizmusban. A Duna magyarországi szakaszát tranzitban tavaly egész évben csupán 250 külföldi jacht vette igénybe, pedig 1992-ben még 1500-at regisztráltak. A helyzet lassú javulása várható, mivel egy hónap múlva átadják Újvidéken a NATO-gépek által lebombázott híd utódját. A Balatonon látványos fejlesztések voltak az elmúlt évek során, de Varga István, a Magyar Hajózási Egylet elnöke szerint alig tesz valamit azért az állam, hogy megfelelő feltételekkel várhassuk a folyami turistákat.
Don Quijote és Barcelona az idei év favoritja Spanyolországban
A fapados légitársaságok megjelenése révén tovább nőtt tavaly a Spanyolországba utazó magyar turisták száma. Felix de Paz, a spanyol turisztikai promócióért felelős szervezet regionális képviseletének igazgatója azonban úgy gondolja, hogy még akadnak kiaknázatlan lehetőségek a magyar küldőpiacon, különösen a nyelvi és a kulturális turizmus területén.
Misszió az emisszió ellen
Az uniós politikusok egyre gyakrabban vetik fel a kerozin megadóztatásának kérdését. Van, aki a légkör védelme jegyében, van, aki az állami bevételek növelésére, és akad, aki a harmadik világ megsegítésére sarcolná meg a repülőgépek üzemanyagát. A lényegen azonban nem változtat, hogy 50 év után először terhelné adó a kerozint, ami nagy aggodalmat vált ki a légi iparág résztvevői körében.
A Balaton jövője holnap kezdődik?
A turisztikai szezon küszöbén annak jártunk utána, hogy milyen eredményekre számítanak a szakemberek a Balatonnál. Az optimizmus sokkal inkább a középtávú elképzelésekre vonatkozik, amelyek szerint a régió magas színvonalú, komplex szolgáltatásokat nyújtó vonzerővé fejlődhet.
Ajánló
Azok, akik ezt a néhány gondolatot elolvassák, már mind tudják, a TurizmusTrend új formájában is a már megszokott magas minőséget biztosítja olvasói számára.
Valamit visz a víz
Elgondolkodtató, hogy miközben egyre többen engedhetik meg maguknak Magyarországon, hogy motoros vagy vitorlás hajót vásároljanak, külföldön pedig stabilan nagy az érdeklődés a vízi turizmus iránt, legfontosabb nemzetközi vízi útvonalunk, a Dunán mentén alig változott valami az elmúlt évek során.
Meddig szárnyal?
A Malév új vezérigazgatója úgy látja, a légitársaság még a privatizáció elhúzódása vagy meghiúsulása estén is képes egy-két évig stabilan működni. Stratégiai befektetőre szerinte szükség lenne, csakúgy mint a létszámkarcsúsításra és a Sky Teamhoz való csatlakozásra.
Turisztikai marketing a határszélen
A határ menti fekvés előnyös is lehet az ott dolgozó turisztikai marketingszervezeteknek. Bár sokan panaszkodnak, hogy a forgalom átmenő jellegét nehéz megváltoztatni, a határon átnyúló nemzetközi összefogásokat a turizmusmarketing területén is előnyben részesíti az Európai Unió. Az ország déli határain két sikeres térségi összefogással működő szervezetről számolhatunk be.
A tiszai vízi turizmus fejlesztési programja
A négy kelet-magyarországi Regionális Idegenforgalmi Bizottság által kezdeményezett és finanszírozott, a Tisza-völgyi vízi turizmus egységes fejlesztéséről és a 2007-2013 között lehívható európai uniós támogatásokhoz szükséges tervezési feladatokról tartottak tanácskozást február 2-án Tiszafüred-Örvényen. A rendezvényre mintegy 80 érdeklődő érkezett.
Hazulról kell elcsábítani a franciákat
Oroszország után Franciaországgal folytatta a „Hónap küldőországa” című rendezvénysorozatát februárban a Magyar Turizmus Rt., amelynek Piac- és Termékelemzési Irodája és párizsi külképviselője kimerítő elemzést tárt az érdeklődők elé a hazánk számára hagyományosan kiemelkedő és egyre növekvő jelentőségű francia piacról és a franciák kiutazási szokásairól.
A légiutasok kártalanításának új szabályai
Az Európai Parlament és az Európa Tanács 261/2004/EK rendelete (2004. február 11.) újraszabályozta a visszautasított beszállás illetve a légi járatok törlése vagy jelentős késése esetén az utasoknak nyújtandó kártalanítás és segítség közös szabályait, és hatályon kívül helyezte az erről szóló 295/91/EGK rendeletet. Az alábbiakban a rendelet legfontosabb előírásairól adunk áttekintést, lehetőség szerint követve a jogszabály szövegét.
Fürdőfejlesztések a dél-dunántúli régióban
A dél-dunántúli régió településeinek jelentős része a turizmust tekinti a megélhetés kulcsának, ezért a térségben számos jelentős gyógyturisztikai fejlesztés valósult meg a közelmúltban, és további beruházások is várhatók.
Ha kedd, akkor Belgium
Belgiumban idén először rendeztek beutaztató vásárt azzal a céllal, hogy 23 ország 600 turisztikai szakemberének bemutassák a flamand régió idegenforgalmi vonzerőit és lehetőségeit.
Egyediség, hasonlóság, szinergiák
Számos marketingproblémára kell megoldást találnia egy olyan, több szállodaláncot üzemeltető csoportnak, mint az Accor. Hogyan pozicionálja az egyes láncokat? Mi legyen az az üzenet, amivel egy hálózat fel tudja kelteni célcsoportja figyelmét, és világosan megkülönbözteti magát versenytársaitól?
Európa turizmusa és a nagyvilág
A Turisztikai Világszervezet (WTO) jelentése szerint a világ turizmusa 2004-ben mintegy 10 százalékkal növekedett az előző évihez képest. Ez 760 millió turistaérkezést jelent, ami az utóbbi húsz év legjobb adata. A statisztikák azonban Európa jelentőségének kismértékű és lassú, de folyamatosnak tűnő visszaesését mutatják a turizmus világpiacán.
Az ügyvéd válaszol
A szerkesztőséghez eljuttatott panaszos levél írója aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy az utazásközvetítő irodához forduló utas és az utazásközvetítő iroda által közvetített szolgáltatást nyújtó utazásszervező utazási iroda közvetlen kapcsolatba kerül.
Fesztiválok jelzik a tél végét a Cote d’Azure-ön
A lenyűgöző táj és a kulturális gazdagság miatt választja immár közel 150 éve annyi turista úti céljául a francia riviérát.
Thaiföldnek nem segély, hanem vendég kell
A thaiföldiek mostanában nincsenek irigylésre méltó helyzetben. Jelzi ezt az a póló is, amely az ottani üzletekben úton-útfélen kapható, rajta a következő felirattal: „2001 – Bombariadó, 2002 – SARS, 2003 – Madárinfluenza, 2004 – cunami, 2005 – Mi lesz a következő?”
A fapados vérfürdő – az idén még – elmarad?
Amikor az olasz Volare fapados légitársaság csődöt jelentett ez év elején, a légiforgalmi szakemberek jelentős része jogosan gondolhatta, hogy beteljesül Michael O’Leary Ryanair-főnök tavalyi jóslata, és elkezdődik a vérfürdő az európai diszkont-légitársaságok piacán. A lengyel Air Polonia és néhány kisebb szállító ugyan valóban hasonló sorsra jutott, mint a Volare, ezzel azonban véget is ért az idei télre prognosztizált csődsorozat. Yannis Capodistriast, az easyJet közép-európai régióért felelős marketingigazgatóját kérdeztük a diszkont-légitársaságok piacának alakulásáról, kilátásairól.
Érdekellentét az utaztatók között?
Levelet írt szerkesztőségünknek egy vidéki utazási iroda tulajdonosa, amelyben néhány hazai utazásszervező gyakorlatára panaszkodott. Véleménye szerint ezek a tour-operátorok különböző eszközökkel azt próbálják elérni, hogy az utasok közvetlenül náluk foglalják le útjukat, kihagyva a közvetítőt. Közben kiderült, hogy egy harmadik tour-operátor, a Jordan Tours szintén új, egyes viszonteladók szerint számukra hátrányos, az utas direkt csekkes befizetését előíró szerződéssel állt elő márciusban. Mivel azonban sokan nem voltak hajlandók aláírni az új szerződést, végül mégis meghagyták a banki átutalás lehetőségét is. A kérdéssel kapcsolatban kikértük a MUISZ, egy független jogi szakértő és a Magyar Turisztikai Hivatal álláspontját. Székely György hivatalvezető-helyettes azt hangsúlyozta, hogy ez egy olyan üzleti vita, amely nem a hatóság jogkörébe tartozik, mivel erre nem terjed ki az utazásszervezői jogszabály, az érintett felek közötti szerződést a polgári törvénykönyv előírásai szabályozzák.