Ro_utazasiirodak cikkek
Differenciált díjrendszer az Amadeusnál
Az Amadeus 2005. január elsejével életbe léptetett új árképzési rendszere figyelembe veszi az egyes légitársaságok eltérő kereskedelmi stratégiáját és azokat az előnyöket, amelyeket egy GDS biztosíthat a légitársaságok számára.
Portugália sokszínű kínálata
Portugália egyre népszerűbb a magyar utazók körében, különösen amióta menetrend szerinti járat is összeköti a két ország fővárosát. Legtöbb honfitársunk Lisszabont, a központi régiót és a Tejo völgyét keresi fel.
Csendélet vihar után
2004. november 19-én az utóbbi száz év legnagyobb természeti csapása, egy orkán erejű szélvihar kidöntötte a Tátrai Nemzeti Park fáinak jelentős részét. A katasztrófa az ország legfontosabb idegenforgalmi központját érintette. A helybeli szakemberek a síszezonon kívüli turizmus jövője miatt aggódnak elsősorban.
Átalakuló küldőpiacok
Tavaly az elmúlt öt év legjobb forgalmát realizálták a magyarországi szállodák, tartós növekedésre azonban csak akkor számíthat a turizmus, ha képes lesz nyitni új küldőpiacok felé.
Sziám kincsei
Thaiföld gazdag kulturális örökségének köszönhetően mára Délkelet-Ázsia legkedveltebb turistaparadicsomává vált.
Dobogós az Austrian
Az utóbbi néhány évben drámai módon növelte piaci részesedését Magyarországon az Austrian Airlines. Míg három évvel ezelőtt a hatodik helyet mondhatta magáénak az osztrák nemzeti fuvarozó a légitársaságok hazai versenyében, 2004 utolsó hónapjaira már a Malév és a Lufthansa után a dobogó harmadik helye az övék. A piaci előretörés okairól Heintz Götz, az Austrian Airlines magyarországi igazgatója nyilatkozott lapunknak.
Igény szerinti kiadványok internetről
A Travelmedia (UK) új szolgáltatásokat kínál az utazási irodáknak: a nagy utazásszervezők katalógusait internetre vitte, és az erre kidolgozott program segítségével a pultosok tetszés szerint lekérhetik a keresett desztináció, szállás és egyéb szolgáltatások képeit, leírását, majd kinyomtathatják az ügyfélnek.
Téli charter Debrecenből
2004. december 29-étől szerdánként közös charterjáratot indít debreceni repülőtérről Hurghadába az IBUSZ Utazási Irodák Kft. és Best Reisen.
Az erős font hatására még többet utaznak
Tavaly november végén tette közzé legfrissebb felmérését a brit utazási irodák szövetsége (ABTA), amely szerint az erős font hatására 2005-ben erősödni fog a kiutazási piac Nagy-Britanniában.
Az utazási irodák és a vis maior
A délkelet-ázsiai szökőár miatt itthon maradó, de útjukat már kifizető utasok adott esetben jogszerűen követelhetik vissza útjuk árát, de nem lehet minden esetre általában meghatározni a jogkövetkezményeket. Egyébként is célszerű perindítás helyett közös megegyezésre törekedni a vitás ügyekben – véli Hargitai László ügyvéd, külkereskedelmi és biztosítási szakjogász.
Körkérdés
A cunami által érintett desztinációkba utaztató magyar utazásszervezők mindegyike törekszik az utasaikat ért károk elhárítására, illetve enyhítésére. Alternatív úti célokat, későbbi utazási lehetőségeket ajánlanak fel nekik, és olyan irodák is akadnak, amelyek hajlandók az elmaradt utak után a részvételi díj teljes összegét visszatéríteni.
UTAZÁS 2005: a biztonság jegyében
Több mint 19 ezer négyzetméteres alapterületen, minden eddiginél gazdagabb szakmai és közönségprogrammal várja látogatóit az UTAZÁS kiállítás március 17-20. között a Hungexpo Budapesti Vásárközpontban.
Ki tud többet Oroszországról?
Oroszország egyike a világ legnagyobb gazdasági potenciállal rendelkező, rendkívül gyorsan fejlődő államainak. A hazai beutaztatók és szállodák is keresik a kapcsolatot az orosz piaccal, ezért is tartják örvendetes döntésnek, hogy 2005-ben éppen Oroszországban rendeznek magyar kulturális évadot. A Magyar Turizmus Rt. orosz piacot bemutató januári prezentációját a vártnál is nagyobb érdeklődés kísérte.
Mozgóképes marketing 2004
Ha nem is gomba módra, de örvendetesen szaporodnak a turisztikai honlapok. Legutóbb például egy olyan jelent meg, amely kizárólag az utazók véleményét adja közre egy-egy hotelről, országrészről, utazási irodáról.
Felszámolás alatt az Eurotours
Az utazásszervezői rendelet év eleji ismételt szigorítása ellenére több ezer károsultat érintő utazási iroda fizetésképtelensége borzolta a szakma és az utazóközönség idegeit a nyári főszezon vége felé. A Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal augusztus 12-én ugyanis azonnali hatálylyal törölte az utazásszervezők és -közvetítők közhitelű nyilvántartásából az Eurotours cégcsoport három utazási vállalkozását (Eurotours Nemzetközi Utazási Iroda Kft., Eurotours Busz Kft., Eurotours Air Kft.) a 213/1996. (XII. 23.) kormányrendeletben foglalt előírások súlyos megsértése miatt. A lépést az Eurotoursnak az ugyanekkor az MTI-hez eljuttatott közleménye váltotta ki, amely szerint fizetésképtelenség miatt aznap befejezik működésüket a cégcsoporthoz tartozó vállalkozások, és felszámolást kérnek maguk ellen. Ennek ellenére aznap délelőtt 10 órakor 45 utasuk még – mit sem tudva a társaság nehézségeiről – elindult mallorcai nyaralására. Az esetről a társaság biztosítóját, a felügyelő hatóság illetékesét és együttműködő partnerének munkatársát kérdeztük.
Desztinációk a magyarok toplistáján
Arra vonatkozóan nincsenek pontos adataink, hogy hová utaznak a magyarok üdülni, csupán a szervezett idegenforgalomról tudunk, az utazási irodák bevallásaiból. A Központi Statisztikai Hivatal által összesített adatokból kibontakozó képet vezető tour-operátorok megkérdezésével árnyaltuk.
Levélváltás Ciprus-ügyben
Hazánkkal együtt csatlakozott az Európai Unióhoz a földközi-tengeri térség egyik legnépszerűbb turisztikai desztinációja, Ciprus is. A csatlakozási tárgyalások folyamán az unió illetékesei többször is jelezték, hogy szeretnék, ha a sziget északi részének 1964-es török katonai megszállása óta kettéosztott ország újra egyesülne, és lakói együtt lépnének be az európai népek szövetségébe.
Közösségi kihívások
A „hagyományos” légitársaságok az emelkedő üzemanyagárak és az olcsó versenytársak szorításában csökkentik az utazási irodák jutalékát. Az internet, a virtuális utazási irodák térnyerése, az új értékesítési csatornák, a direkt-mail módszerek egyre jobban megnehezítik az utazásszervezők és a hagyományos elosztórendszerként működő utazási irodák dolgát egész Európában.
dr. Csizmadia Gábor
Mit tesz valaki, aki már gyerekfejjel filmekben szerepel, színdarabokban lép fel, szavalóversenyek győztese? Természetesen úgy dönt: színész lesz. Aztán kissé módosít az elhatározásán: inkább tanár lenne. Először gyógypedagógus, később szociológus, majd egyetemi docens válik belőle. Közben belekóstol az utazási irodák világába, egyre jobban beleássa magát a repülőjegy-értékesítésbe, új piacok felfedezésébe, meghódításába, utazási ajánlatok készítésébe. Ezért ismét vált, otthagyja a tanári katedrát, és ma már teljes mellszélességgel az idegenforgalommal foglalkozik. Dr. Csizmadia Gábor, az Air Contact utazási iroda igazgatója.
Versenytársat kap az UTAZÁS kiállítás
Jövőre várhatóan két utazási kiállítás közül is válogathatnak a turisztikai szolgáltatók és a nyaralási ötleteket kereső honfitársaink Budapesten, ugyanis a március 17–20. között megrendezendő, immár hagyományos UTAZÁS Kiállítás előtt két héttel, március 4–6. között Travel Expo 2005. elnevezéssel szervez vásárt a Syma Kiállítási Csarnokban a fővárosi székhelyű Utazás-Net Bt.
Dénes Attila
A magyar utasoknak csak mintegy negyven százaléka köt utasbiztosítást. A többiek „majd csak lesz valahogy!” felkiáltással indulnak útnak külföldre. Az EU-ba lépésünkkel a jól értesültek a nevezetes E111-es nyomtatványt emlegetik, mintha az lenne európai úti cél esetében mindenre a megoldás kulcsa. Pedig alaposan pórul járhat, aki nem ismeri pontosan az adott ország szabályait. Erről és még sok minden másról beszélgettünk Dénes Attilával, akit a napokban neveztek ki az ausztrál székhelyű QBE Atlasz Biztosító általános vezérigazgató- helyettesévé.
Adelinda Ben Selma
A neve egzotikusan hangzik a magyar fül számára, ráadásul olyan utazási irodának – a Kartago Toursnak – az ügyvezető igazgatója, amelynek erőssége a legnépszerűbb arab országokba való utaztatás. Pedig Adelinda oly távol született Tunéziától, Egyiptomtól, mint amennyire Makó Jeruzsálemtől fekszik. Két kislánya azonban Tunéziába utazik, ha meg akarja látogatni az apai nagyszülőket.
Költés a habokra
Az utazási irodák költségvetésük egy jelentős részét reklámozásra, marketingtevékenységre költik. Más iparágaktól eltérően azonban a reklámok hatását, hatékonyságát nem egyszerű megmérni. Az utazási irodák marketingfelelősei jobbára a megérzéseikre hagyatkoznak.
Turisztikai trendek Európában
Az Európai Utazási Bizottság (European Travel Commission – ETC) tavalyév végén nyilvánosságra hozta a „Turisztikai megatrendek Európában2005-ig és azt követően” című kutatását. A tanulmányból kiderül,hogy a társadalmi változások új utazási szokások kialakulásával járnakaz öreg kontinensen. A múltban mindig a kínálat formálta a keresletet,manapság ennek épp az ellenkezője az igaz. A piac egyre inkább telítődik,a verseny egyre kiszámíthatatlanabbul alakul.
Lassan senkinek nem üzlet a pénzváltás
A K&H Bank 2004. július 31-ig – az egyes partnerekkel kötött megállapodások rendelkezéseinek betartásával – megszünteti pénzváltói üzletágát – tájékoztatta lapunkat Csató Judit, a hitelintézet kommunikációs igazgatóságának osztályvezetője. Megnéztük, hogyan érinti a jelenleg a piac 70 százalékát magáénak tudó bank döntése a közel 200 szerződéses partnert: valutaváltókat, utazási irodákat, szállodákat.
Országmarketing pro és kontra
Az év első hetében a Magyar Turizmus Rt. marketingstratégiáját bíráló cikk jelent meg a Heves Megyei Hírlap hasábjain. Megkerestük a kritikának hangot adó Pataki Sándort, az Eger Idegenforgalmáért Egyesület elnökét, és felkínáltuk a lehetőséget dr. Galla Gábornak, a Magyar Turizmus Rt. vezérigazgatójának, hogy megvédje a mundér becsületét.
Kártérítés az elmaradt nyaralási örömök miatt
Ilyen és ehhez hasonló címekkel borzolták nemrégiben a kedélyeket a hazai napilapok, nem először és nyilván nem utoljára okozva főfájást az utazásszervezőknek. Az Európai Bíróság döntése az utazással kapcsolatos, nem anyagi jellegű kártérítést illetően májustól precedens értékű lesz Magyarországon is. Körbejártuk a témát.
CRS/CIS – Központi foglalási rendszerek
Számtalan szállodalánc nőtte ki magát világméretűvé, de nem kell külföldre utaznunk ahhoz, hogy szállodaláncokkal találkozzunk, hiszen Magyarországon is megtalálható jó néhány. A láncok hamar felismerték, hogy szükségük van központosított informatikai rendszerre, amellyel átláthatják a teljes lánc működését, illetve azt minél inkább pontosabbá és vendégközpontúvá kell tenni.
dr. Forrai Tamás
„Nagy visszatérő lennék?” – gondolkodik el a kérdésen. – „Aligha hinném. Inkább olyan valaki, aki a jogi egyetem elvégzése után egy és ugyanazon a munkahelyen dolgozik immár több mint 30 éve.” „És a finnországi időszak?” – vetem közbe. „Hiszen az is a Malév kötelékében történt” – feleli dr. Forrai Tamás, aki idei, nyári hazatérése után újból átvette a magyar légitársaság 100 százalékos tulajdonában lévő Malév Air Tours Kft. irányítását.
Molnár Gabriella
Erdélyben egy hét alatt hatszor lerobbant autóbusz indította el a karrierjét. Hogyan? Akkoriban még mint a Budapest Tourist kiutaztató referense kellett itthonról intézkednie, majd az egészről rövid, lényegre törő jelentést írnia. Ekkor figyeltek fel főnökei képességeire. Ma – immár 15 éve – a Blaguss-Volánbusz ügyvezető igazgatója, két éve a MUISZ elnöke.
Lehetőségek és fizetések
Nincsenek könnyű helyzetben ma az utazási irodák. Ezért még sosem volt ennyire fontos az ügyfél megnyerése, megtartása. Ez a közvetlen eladást végző pultosokon igen nagymértékben múlik. Sokat kell tudniuk, ezernyi részlettel kell tisztában lenniük, idegen nyelveket kell beszélniük, ezenkívül ismerniük kell a modern irodatechnikát, és rendelkezniük kell kommunikációs készséggel. Az elvárásokhoz képest milyen képzési, fizetési és karrierlehetőségekre számíthatnak az irodák dolgozói? Európai körképünk következik.
Kilábalás a válságból?
Március közepén hozta nyilvánosságra a Lufthansa konszern 2001. évi eredményét. A korábbi években folyamatosan nyereségesen működő, tavaly részvényenként 0,60 euró osztalékot fizető részvénytársaság a 2001. évben 591 millió eurós üzleti veszteséget volt kénytelen elkönyvelni. A társaság működési eredménye ugyan 20 millió euró pluszt mutat, de a terven felüli értékcsökkenés, a vendéglátó üzletágban elszenvedett veszteségek és a negatív nettó eredményeként a záró mérleg messze elmarad az egy évvel ezelőtt realizált 1,2 milliárd eurós nyereségtől.
Ki jön? És ki jön vissza?
Mit szeretnek Magyarországon a külföldi fiatalok? – erre a kérdésre keresték a választ a Magyar Turizmus Rt. külföldi képviselet-vezetői Zánkán.
Beutaztatók nemzetközi találkozója
Idén 11. alkalommal került megrendezésre Magyarország legnagyobb turisztikai workshopja, a Welcome to Hungary. A magyar szakma 82 kiállító céggel várta az érdeklődőket, majd a „reverse” workshop keretein belül a külföldi résztvevők fogadták hazánk turisztikai szakembereit, vállalkozóit.
Itt az átfogó szemléletváltás ideje
Budapesten tartotta munkatársainak éves találkozóját a világ egyik legnagyobb globális disztribúciós rendszere (GDS), a Worldspan. Ez alkalommal hazánkba látogatott Paul J. Blackney, az atlantai székhelyű cég elnök-vezérigazgatója is. Az American Airlines, a Delta és a NorthWest tulajdonában lévő óriáscég a világon jelenleg a negyedik helyet foglalja el, az elektronikus kereskedelemben azonban világelső. A Worldspan Magyarországon foglalások tekintetében a második, a használó irodák számát tekintve pedig a harmadik helyen áll a piacon.
Mindenkinek jó – a szervezőknek nehéz
Közhely: ahhoz, hogy a turista jöjjön, maradjon és költsön, jó szállodánál, jó étteremnél és jó utazási irodánál is több kell. Vonzó imázs, hogy jöjjön, továbbá sok-sok nívós program, hogy maradjon is.
Hogyan hosszabbítsuk meg a szezont?
Nemzetközi Turisztikai Konferenciát szervezett a Savonai Kereskedelmi, Mezőgazdasági és Iparkamara (Camera di Commercio Industria Artigianato e Agricoltura di Savona) az olasz Riviéra egyik csodálatos kisvárosában, Loanóban, s erre a konferenciára a 2heti turizmus is meghívást kapott. A konferencián természetesen a tartomány, Liguria problémáiról esett szó, ám mielőtt még bárki azt gondolná, Olaszország messze van, nekünk is van elég bajunk, hadd mondjam el: Liguriában kísértetiesen hasonló gondokra keresik a megoldást, mint például nálunk a Balaton mentén. Ezért a loanói konferencia nekünk is számos tanulsággal szolgálhat.
Hogyan tovább légi közlekedés?
Hogyan tovább légi közlekedés? 2001. szeptember 11. nemcsak a világpolitikában, az emberi értékrendek kusza világában, hanem a légi közlekedésben is történelmi fordulópontot jelentett. Valljuk meg, az iparág a Reagan elnök által meghirdetett deregularizáció óta keresi, és nem találja a helyét.
Rövid út a télbe
Az Osztrák Idegenforgalmi Hivatal a Magyarországhoz legközelebb fekvő és ezért a magyarok által leginkább látogatott osztrák tartomány bőséges téli kínálatát mutatta be január elején az újságíróknak.
Turisztikai szoftverek
Egyre kevésbé jellemző a hazai utazási irodákra, hogy kockásfüzetekben vezessék a nyilvántartásukat. A szakma jellegzetességei miatt számukra egészen speciális programok szükségesek. Kevés olyan rendszer van, amelyik megfelel a turisztika igényeinek, ezért mutatunk be két hazai fejlesztésű szoftvert.
Szezonzárás az utazási irodáknál
Nemrégiben, 40. számunkban áttekintést adtunk arról, milyen eredménnyel zárták a hazai utazásszervezők az idei nyarat. Az alábbiakban folytatjuk összeállításunkat.
Mauritius, luxusálom az óceán közepén
A kilencvenes évek változásai, a piacgazdaság kialakulása és egy vékony, ámde rendkívül fizetőképes réteg megjelenése új távlatokat nyitott az utaztatási piacon. Egyre többen érdeklődnek távoli, egzotikus célpontok után, s ami lényegesebb, a kereslet valódi: meg is tudják fizetni az utazás borsos árát.
Szezonzárás az utazási irodáknál
Tíz éve minden nyári szezonzárás azt mutatja, nőtt az utazási kedv. Többen és többször utazunk, s már régóta nem a magyar nyelvű idegenvezetett utak a kedvesek. A nyelvismeret biztonságot ad, ezért a turisták sok esetben csak szállásfoglalásért folyamodnak az utazási irodák munkatársaihoz. Azt viszont, hogy hová utazunk, a politika és a divat határozza meg. Horvátországnak évekbe tellett, amíg elvesztett vendégeit visszacsalogatta. Ebben az évben viszont rekordot döntött, hiszen már a szezon elején foglaltak voltak a szállodák. Júliusban, augusztusban egy gombostűt is alig lehetett leejteni a horvát tengerparton. Izrael az idén jelentős viszszaesést könyvelhet el, míg a spanyolok – a terrortámadások ellenére – nem panaszkodtak a látogatók számának csökkenésére. Sorozatunkban a nagyobb utazási irodák számolnak be forgalmuk alakulásáról és az utazási divat változásáról.
Békés rejtett kincsei
Békés rejtett kincsei
Utazási irodák a nemzetközi turizmusban
Utazási irodák a nemzetközi turizmusban
Felmérés az amerikaiak utazási szokásairól
Felmérés az amerikaiak utazási szokásairól
Múlt és jövõ Szicíliában
Múlt és jövõ Szicíliában
Internet kontra utazási irodák
Internet kontra utazási irodák