Egyéb
Hucul lovak, kísérleti falu
Jó ötlet volt a Magyar Turizmus Rt.-től, amikor a „családi” üdülés témájú sajtótúrát megtervezték. Valóban alig van Észak-Magyarországnál változatosabb kínálattal rendelkező régió hazánkban.
Muzsikáló angyalok, aranylikőr, borostyán
Itt a nyár, mi pedig ki sem látszunk a pálmafás, tengerpartos, sütkérezős – henyélős üdüléskínálatból. De mit tegyen az, aki valami másra, esetleg többre vágyik? Ahol a biztonság kedvéért akad azért tengerparti üdülőparadicsom, és kulturális örökségünk egész tárháza is megtalálható.
Medvelátta kalandok
Amikor pár napig az ausztriai Dél-Karintiában barangoltunk júniusban az Osztrák Nemzeti Idegenforgalmi Képviselet vendégeként, valahogy mindig egy medvébe botlottunk. Szerencsére nem igaziba és vérszomjasba, de hol a rettenetes állkapcsát tekinthettük meg egy barlang mélyén, hol tanácsokat kaptunk erdei emberektől, mit tegyünk, ha találkoznánk eggyel lefelé a hegyi úton, a 2139 m magas Hochobirről.
Kastélyok és mézborok
A magyar turisták egyre jobban ismerik Európát, a tengerentúlt vagy a Karib-tenger szigeteit, de az utóbbi időben sokkal kevesebben járnak északi szomszédunk tájain. Ideje végre újra fölfedezni, Szlovákia kincseit. A Magyar Turizmus Rt. Budapest-Közép- Duna vidék RMI és a szlovákiai Vág-Duna-Ipoly Regionális Társulás közös szervezésében lebonyolított tanulmányúton mindez sikerült munkatársunknak.
A forgalom további visszaesésére számítanak
A korábbi években megszokott nyüzsgés helyett viszonylagos csend és nyugalom fogadta Balatonfüreden a Hotel Annabellában a Szállodaszövetség tavaszi tagértekezletére érkezőket. A visszafogottság oka viszonylag egyértelmű: a tavaly tapasztalt szállodai forgalomcsökkenés az idén is folytatódik, és kevesen látják még a fényt az alagút végén.
Dr. Probáld Ákos
Ismernek olyan embert, aki az iskolái befejezése óta egy és ugyanazon helyen dolgozik? Akit bár hívnak máshová, mégsem tudja otthagyni a megszokott zugot. Szaktekintély a maga területén, mégsem keres sokat, de képtelen felcserélni a megszokottat valami másra. Én ismerek ilyet, úgy hívják: dr. Probáld Ákos, a KSH-ban dolgozik immár harminc éve.
Középpontban a szakma
A kormányváltás utáni strukturális átszervezések következtében a korábban a Gazdasági Minisztérium által felügyelt Turisztikai Helyettes Államtitkárság átkerült a Miniszterelnöki Hivatalba, s immár önálló államtitkárságként működik. Vezetésével Pál Bélát, az Országgyűlés Idegenforgalmi Bizottságának előző elnökét bízta meg a miniszterelnök, aki így államtitkári beosztásban vezeti a turizmusért felelős kormányzati hivatalt. Az újonnan kinevezett államtitkár örömmel állt rendelkezésünkre.
A magyar tenger: bemutatkozik a Balaton Régió
A Széchenyi terv Balaton Régió tízéves gazdaságfejlesztési programját az elmúlt év november 29-én Balatonalmádiban bocsátották társadalmi vitára. A program stratégiai céljai közé sorolták akkor, hogy a Balaton Régió tíz éven belül Európa versenyképes, minőségi turisztikai térségévé váljon, hogy oldódjon a térség egyoldalú gazdasági összetétele, és megteremtődjenek egy új, több lábon álló gazdasági szerkezet alapjai, valamint számottevően javuljon a vállalkozások helyzete és a helyi lakosság életszínvonala. A tízéves programot négy alprogramra osztották fel.
A Széchenyi terv és a Balaton
A Széchenyi terv és a Balaton
A fekete hegyek birodalmában
Jugoszlávián kell keresztülvágnia annak, aki vonattal utazik montenegrói úti célja felé. Az Adria Kon Tiki Tours meghívása jóvoltából az utazási irodák és a sajtó képviselőiből összegyúrt kis csapat is így tett. A Jugoszlávia és Montenegró között húzódó jelképes országhatárt átlépve, fenséges és félelmetesen magas hegyek között, viaduktokon át és megannyi alagúton keresztül visz az út Barba, a kikötővárosba. A szabadkai átszállás és a rengeteg állomás hátráltatja a gyors megérkezést, ami így beletelik 16 órába. A jugoszláv kormány az Európai Uniónál kilincsel, hogy támogatást szerezzen a Szabadka–Belgrád–Bar autópálya megépítéséhez.
A bor, a szardínia és a legtöbb napsütés szigete
Európa leggazdagabb élővilágú, legizgalmasabb tengere hazánk közvetlen szomszédságában fekszik. Ezért sem nehéz országunkban elkötelezett Adria-rajongókat találni, akik kívülről fújják a nyüzsgő horvát üdülőparadicsomok neveit: Opatija, Krk, Pula, Rovinj, Rab, Zadar.
BTH Budapesti Turisztikai Szolgáltató Kht. Spanyol örömtánc – magyar ünnepelt
Két dolog hozta lázba a spanyol fővárost május idusán: a Bajnokok Ligája döntőjében nyert imádott csapatuk, a Real Madrid, és elhozta a kupát, a másik, hogy elérkezett a város védőszentjének, Szent Izidornak ünnepe. E két okból egy is bőven elég lett volna, hogy senki ne dolgozzon, egész nap inkább táncoljanak, énekeljenek, egyik fieszta kövesse a másikat. Így azonban szinte leírhatatlan az az örömparádé, amelyben a BTH magyar csapata – a város főterén, a Plaza Mayoron – részt vett.
A munkaközvetítők
Milyen lehetőségei vannak egy álláskeresőnek, ha úgy gondolja, nagyobb eredménnyel találhat magának megfelelő, új munkahelyet, ha nem egyedül próbálkozik, hanem valamelyik munkaközvetítő segítségét veszi igénybe.
Molnár Judit
A magyar parlamenti képviselők utaztatását ismét az OTP Travel Kft. végezheti. Újra megnyerték azt a nyílt közbeszerzési pályázatot, ahol a hároméves lehetőséget kiírták. Bár e friss hír kapcsán találkoztunk Molnár Judittal, az OTP Travel Kft. ügyvezető igazgatójával, természetesen sok minden másról is szó esett Ó utcai irodájának hűvösében.
„Ki gépen száll fölébe…”
A rendszerváltás után – a politikai életen túl – megélénkültek a hazai kisrepülőterek is. A repülés megszállottjai, kiszabadulva az állam fojtó öleléséből, a magyar kapitalizmus sajátos útjára lépve megkeresték a módját annak, miképp repülhetnének saját erejükből. Az eredmény eleinte nagyon vegyes volt, és a helyzet még ma sem paradicsomi. A látható tendenciák azonban biztatóak.
Sajnos, a csehek győznek
Sajnos, a csehek győznek
A szelíd sziget foglyai
A szelíd sziget foglyai
Mi lesz veletek, magyar vállalkozók?
Eltérő mértékben, de az általunk megkérdezett idegenforgalmi cégek vezetői a buszturizmus iránti kereslet élénküléséről beszélnek. A bizakodás mellett azonban a szakemberek beszámoltak azokról a gondokról is, amelyek megnehezítik a piac szereplőinek működését. Ebben vannak objektív tényezők és olyanok is, amelyeket a versenytársak támasztanak egymásnak, illetve olyan akadályok, amelyeket a jogalkotók emelnek az idegenforgalmi cégek elé.
Időutazás: kitüntetéseket, jelvényeket vegyenek!
Kissé nehézkes, a régi időkre emlékeztető ügykezelés. Sorban állás, értetlenkedés. Sürgősségi felárral ugyan, de 48 órán belül bárki hozzájuthat 100 dollárért a vízumhoz. A közlekedési eszköz Aeroflot. Más, mint az emlékeinkben: udvarias kiszolgálás, komfortos gép. A levegőben még senki sem sejti, hogy nemcsak időzónát, de egy korszakot is átrepül.
Ingatlanfejlesztési szakkiállítás Cannes-ban
A Marché International des Professionnels de l’Immobilier kifejezésből kialakított mozaikszó – a MIPIM – a világ egyik legnagyobb ingatlanfejlesztési és beruházási szakkiállítását jelöli. Minden év kora tavaszán Cannes-ban megrendezésre kerülő szakkiállítás a világ szinte minden tájáról vonzza az érdeklődőket. A kiállítás kifejezetten szakmai; csak regisztrált cégek, illetve személyek látogathatják, a nagyközönség megjelenése teljesen kizárt.
Srí Lankán kitört a béke
Huszonöt évi békétlenség után idén márciusban végre nyugalom köszöntött az Indiai-óceán Gyöngyszemének is nevezett Srí Lankára. A szingaléz többség és a sziget északi felén élő, tamil kisebbség december végén kezdett béketárgyalásait végre siker koronázta.
Álomvásár az Avas alján
Az utóbbi néhány évben örvendetesen nőtt a vidéki utazási kiállítások száma. A márciusi budapesti nagyrendezvényt követő hetekben idén is egymást érték a vásárok. A legtöbb esetben egy hétvégére csak egy jutott belőlük, máskor kettő közül lehetett választani. A potenciális kiállítók számára ez egyszerre jelentett gondot és lehetőséget. Hallomásból ugyanis nagyon nehéz eldönteni egy vásárról, érdemes-e odautazni vagy sem. Ha végül elmegy az ember, akkor a saját bőrén fogja ugyanezt, drága pénzért megtanulni. Abban mindenesetre az általunk megkérdezett kiállítók egyetértenek, hogy a miskolci Menjünk világgá! című rendezvény a legjobb vidéki turisztikai vásárok közé tartozik.
Vétek Emi
A hír közismert: a Magyar Posta február 28-án Vétek Jánosnétól 90 millió forintért megvásárolta a Lenau Reisen Kft.-t, a tavaly 1 milliárd forintos forgalmat és 10 milliós nyereséget produkáló utazási irodát. Miért adta el, ha ilyen sikeres volt a cége? Erről is kérdeztem Véteknét, amikor találkoztunk.
Mérleg és várható tendenciák
Közel 400 polgármester, parlamenti képviselő és turisztikai szakember vett részt márciusban azon a konferencián, amely az önkormányzatok és a turizmus kapcsolatrendszerét próbálta feltárni.
Ha 2002, akkor Budapest
Olyan sokan jöttek el a BTH Turisztikai Szolgáltató Kht. március 26-i sajtótájékoztatójára a Hotel Gellértbe, hogy aki késett, annak csak állóhely jutott, szinte egy tűt sem lehetett leejteni. Fekete László, a BTH ügyvezető igazgatója bemutatta cégét, feladatait, hogy alakult a fővárosban 2001-ben a vendégéjszakák száma, arról is informálta a szakmai hallgatóságot, milyen médiában írtak, tudósítottak tavaly Budapestről, és milyen megjelenések várhatók az idén. A prezentáció végén kérdésekkel záporozták az igazgatót: közbiztonság, parkolás, turisták közlekedése a fővárosban, ezek a témák érdekelték leginkább a hallgatóságot.
Élet a felvételi beszélgetés után
Vajon egy felvételi beszélgetést követően mi a teendőnk? Ha nekünk is tetszik az állás, és úgy érezzük, esélyünk van rá – hogyan tisztázhatjuk a munkakörülményeket, feltételeket, és hogyan hozzuk szóba azt, mennyit keresünk majd?
Dr. Farkas
Azt vallja, ha valaki szívvel-lélekkel szeretne az idegenforgalomban tevékenykedni, a legalsó szintről kell lépésről lépésre eljutni a felsőbb régiókba. A Dél-dunántúli Regionális Idegenforgalmi Bizottság jelenlegi elnöke már fiatalemberként a szakmában dolgozott: minden nyáron pincérkedett a Balatonnál.
Minden, amit a turizmusról tudni kell
Az on-line piacra lépésének hazánkban szinte nincsenek korlátai. Egy utazási iroda turisztikai termékeinek, szolgáltatásainak a világhálón való megjelenése alacsony költségekkel is megvalósítható. Ennek ellenére a magyar utazási irodák nagy része még nem ismerte fel az internet kínálta lehetőségeket. Ugyanakkor a turisztikai szolgáltatók közül az utazási irodákról elmondható, hogy a legnagyobb arányban jelen vannak az on-line utazási piacon. Cikkünkben az on-line utazási irodákkal foglalkozunk, bemutatjuk, melyik szakportálnak mi az erőssége, és milyen információkat találhatnak az utazni vágyók. Ma Magyarországon a klasszikus értelemben vett virtuális utazási iroda – ilyen az amerikai travelocity.com, amely a hagyományos működési formákat, fizikai tevékenységet teljes mértékben az információs technika eszközeivel helyettesíti, és nem áll mögötte egy turisztikai hátteret biztosító valós utazási iroda – az on-line turisztikai piacon egyátalán nem fordul elő.
On-line oldalak: építő jellegű kritika
Az on-line utazási irodák honlapjait elvileg azért találták ki, hogy a leendő ügyfél megmeneküljön többkilónyi prospektus begyűjtésétől és böngészésétől, másrészt, hogy friss információkhoz jusson. Nem hátrány persze a fizetés és az ügyintézés megkönnyítése sem. A bőséges adatbázis mellett az áttekinthetőség és a látvány sem mellékes.
Fel, fel vitézek!
Az egri vármúzeum jelentős rekonstrukciókkal és minden korábbit túlszárnyaló éves programsorozattal emlékezik meg Dobóék példamutató helytállásáról.
Fellendülés előtt az ökoturizmus
Fellendülés előtt az ökoturizmus
Erdély magyarországi befektetőket vár
Székelyföldi turisztikai projektek bemutatására került sor a március 12-én tartott budapesti befektetési konferencián. Magyar befektetőknek a Hargita, Kovászna és Maros megyében kínált 26 ajánlat 40 ezer EU-tól 5,7 millió EU-ig terjedő fejlesztési lehetőséget képviselt.
Munkaerő-kiválasztás: jöhet, nem jöhet
Március elején, 5. számunkban bemutattuk, ideális esetben milyen szempontok szerint történik a munkaerő-kiválasztás. Felhívtuk a figyelmet arra, a cégek vezetőinek mit kell tenniük ahhoz, hogy hosszú távon megfelelő munkaerőt találjanak. Azt is bemutattuk, ideális esetben mit kell figyelembe venni ahhoz, hogy valaki megkapja az állást, illetve milyen szempontok alapján dönthetünk arról, ha valaki a jelentkezők közül nem a megfelelő. Most két szakemberrel, két humánpolitikai igazgatóval beszélgetünk arról, náluk hogyan működik a mukaerő-kiválasztás és -felvétel, és ha valaki náluk sikerrel vette az akadályt, területükön szerveznek-e továbbképzést és az hogyan zajlik.
Meichl Mátyás
Tanárnak készült, tanított is egy ideig lelkesen, aztán újságíró lett, és az élete másképp alakult. Neve valahogy összeforrt turisztikai berkekben azzal a Mercator Travellel, amely tavaly kurtánfurcsán bezárta kapuit. Pedig ehhez a véghez vajmi kevés köze volt, sőt azóta is az idegenforgalom területén maradt, most elmeséli, miért.
Előny a hazai pályán
Előny a hazai pályán
Különleges kastélyvilág
Különleges kastélyvilág
Felkészülés a beszélgetésre
Sorozatunk mostani részét elsősorban a munkavállalóknak ajánljuk. Hasznos módszerekkel próbálunk segíteni abban, hogy az állást keresők a legjobban készüljenek fel egy interjúra, hogy minél kedvezőbb benyomást tegyenek, azaz, hogy minél nagyobb esélyük legyen az állás betöltésére.
Pave Zupan-Ruskovic
Az UTAZÁS 2002 kiállításon találkoztunk a horvát idegenforgalmi miniszterrel, Pave Zupan-Ruskovic asszonnyal, aki ugyan már sokszor járt hazánkban, azonban pihenni még sosem volt ideje nálunk. Pedig nagy terve, hogy egyszer bebarangolja Budapest utcáit.
Mennyi az annyi?
Mennyi az annyi?
Utazási piac: mindenki mindenkivel
Szakmai napot rendezett Magyarország legnagyobb számítógépes helyfoglaló rendszer, a Galileo a Hotel Hyatt Regency Budapestben, február 28-án. Olyan érdekes és izgalmas programot állítottak össze sok-sok résztvevővel – akik max. 15 perces időtartamban tartották előadásukat –, hogy tömve volt a terem. A Galileo, amely a hazai piac 55 százalékát uralja, szinte teljes csapatán kívül meghívta még a repülési, a helyfoglalási szakma más képviselőit. Most ízelítőt adunk a tanulságos szakmai napból, az ott elhangzottakból.
Ahová legalább egyszer mindenki ellátogat
A magyar borturizmus és egyben a magyar turizmus egyik fellegvára Eger városa. Napjainkban már fesztiválvárosként is emlegetett turisztikai központ, az észak-magyarországi régió jelképe. A város vezetése a sokrétű elvárásoknak egész évre kiterjedő programsorozatokkal kíván megfelelni.
A vállalkozói tőke hosszú távra tervez
Az utóbbi egy év során komoly lendületet vett az idegenforgalmi létesítmények magánosítása Horvátországban. A szállodák, üdülőtelepek, jachtkikötők részvényei első körben 1997-ben az ún. kuponos privatizáció keretében bankok és regionális vagyonalapok kezelésébe kerültek, amelyek nem értettek az egységek szakszerű üzemeltetéséhez. Ezt felismerve, az utóbbi időben immár a legtöbb készpénzt kínáló vevőnek adják tovább az ingatlanok tulajdonjogát. A horvát nagytőkések mellett a készpénzes vevők között megjelentek a külföldiek is: Észak-Dalmáciában például orosz és szlovák befektetetők is vásárolták már szállodát. A Zadar melletti Punta Skala üdülőfalu iránt a legfrissebb hírek szerint a magyar Questor-csoport érdeklődik, és ugyancsak magyar cég, a Danuvius horvát leányvállalata vásárolta meg a közép-dalmáciai Tribunj vitorláskikötőjét. Néhány hete Zadar környékén egy négycsillagos szálloda avatásán járva lapunk munkatársa a helyszínen szerzett naprakész információkat a magánosítás alakulásáról, és a szezon indulásáról Horvátországban.
Sikeres pécsi börze
A Széchenyi terv támogatásai révén az utóbbi időben új erőre kaptak az idegenforgalmi fejlesztések. A lehetőségek mind szélesebb körben történő megismertetésének, a kereslet- kínálat egymásra találásának fontos helyszínei a turisztikai szakvásárok, ezek sorában is kiemelt helyet foglal el a Pécsi Ipari Vásár Kft. szervezésében, a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara közreműködésével idén hetedik alkalommal megrendezett Pécsi Utazási Börze.
Szita Károly
Kaposváron jártunkban-keltünkben szinte nem volt olyan hely, ahová ha beléptünk, ne találtuk volna ott a város első emberét. A helybéliek szerint valószínűleg klónozzák, mert nekik is hasonlóak az élményeik: bármerre járnak a városban, a polgármesterük mindig ott van. Hogy csinálja? Erről is vall most.
Hangulatok, ízek, villanások
Néhány héttel ezelőtt, ha csak napokra is, de Kaposvárra költözött a magyar turisztikai szakma színe-java. Turisztikai kiállítás, beszállítói vásár és befektetői workshop adta meg a Kapos-Expo Kft. által, a Dél-Dunántúli Regionális Idegenforgalmi Bizottság és az Agrármarketing Centrum regionális irodájának támogatásával profin megszervezett szakmai program gerincét, amelyet kísérőprogramok sora színesített.
Szerelmes zarándokok nyomában
Az igazi ínyencek ugyan télen síelni mennek Ciprus hegyei közé, a többi látogató azonban egész egyszerűen az örök tavasz birodalmában érezheti magát februárban a 20-22 oC fokos hőmérsékletű, szikrázó napsütésben. A téli csapadék hatására ilyenkor kizöldülnek a domboldalak, termés alatt roskadoznak a gyümölcsfák: gyönyörű a télvégi tavasz Cipruson, amint arról a Ciprusi Idegenforgalmi Hivatal és a Cyprus Airways meghívására mi is meggyőződhettünk nemrégiben.
Pihenés felsőfokon
Február közepén immáron 33. alkalommal nyitotta meg kapuit a mind német, mind európai viszonylatban egyre jelentősebb müncheni C-B-R vásár. (E rejtélyes rövidítés Caravan Boot Internationale Reisemarktot jelent). A C-B-R München nyolc napon át nyitva tartó nagyközönségi vásáron ez alkalommal 77 ezer négyzetméteren összesen 1194 cég állított ki, amelyből 527 külföldről érkezett.
Kiemelt régió
Közel egymilliárd forint pályázati támogatást nyertek el a Széchenyi- terv révén az észak-magyarországi pályázók. A régió idegenforgalmi bizottsága rendelkezésére álló pályázati támogatások keretösszege a 2001. évi 110 millió forintról idén 180 millióra nő. Kiemelt régióként kezeli e térséget a Magyar Turizmus Rt. 2002. évi marketingtervében.