Nehézségek, tervek, remények 

Ismét eltelt egy a hazai turizmus szempontjából is mozgalmasnak tekinthető év. A turizmusirányítás átalakítása és a kormányzati megszorító csomag intézkedéseinek bevezetése már tavaly elkezdődött, az idén pedig folytatódik. Megkérdeztük a szakmai szövetségek vezetőit, miként tekintenek az előttünk álló, meglehetősen nehéznek ígérkező esztendőre.

Vizek vonzásában 

Hiánypótló munka jelent meg az ásványvizekről Nádasi Tamás, az Aquaprofit Zrt. elnöke, illetve tulajdonostársa, Udud Péter tollából. A tanácsadó cég elnökéről – akinek irodájában az egyik falat a plafonig vizespalackok borítják – kevesen gondolnák, hogy pályáját villamosmérnökként kezdte, és első ízben 13 éve a Kanizsai Sörgyár főmérnökeként került kapcsolatba az ásványvizekkel.

„Született optimista vagyok” 

Az országos tendenciákkal párhuzamosan a csökkenő vendégszám mellett jelentősen növelni tudta bevételeit 2006 során a Danubius Hotels. Kevésbé bizakodó viszont a 2007-es évvel kapcsolatban Deák Imre, a társaság vezérigazgatója.

Ajánló 

A Turizmus Trendet olyan kiemelkedő szakmai lapnak tartom, amely ott kellene, hogy legyen minden, idegenforgalomban és idegenforgalomért tevékenykedő ember asztalán.

A globális disztribúción innen és túl 

Járni Leningrádban tanult, óvodás Prágában volt, a középiskolát pedig Hollandiában végezte. Csehül azóta elfelejtett, de hollandul folyékonyan beszél Horváth Ákos, az Amadeus Magyarország októberben kinevezett új ügyvezető igazgatója.

Megarendezvény a cseh balneológiáért 

Az idén először hagyományteremtő céllal egy tető alá hozták Karlovy Vary három rendezvényét: a nemzetközi Tourfilm-fesztivált, a II. Carlsbad spa fesztivált és a cseh és morva fürdők konferenciáját. A cél az volt, hogy együtt több nemzetközi érdeklődőt vonzzanak a nyugat-csehországi régióba. A kezdeményezésnek meglett az eredménye: rekordszámú látogató érkezett az idei októberi rendezvénysorozatra.

Ki és hová utazik tíz év múlva? 

A 35 ország nemzeti turisztikai hivatalait tömörítő Európai Turisztikai Bizottság (ETC) tanulmányt készített a földrész turizmusának tendenciáiról. A Magyar Turizmus Zrt. összefoglalója alapján végignéztük, milyen tényezők alakítják kontinensünk idegenforgalmát a következő évtized során.

Áremelkedés vár az üzleti utazókra 

A kereslet folyamatos növekedését és az árak várható emelkedését prognosztizálják az üzleti utazásokról készült tanulmányok. A 2007- ben várható trendekről a közelmúltban a BCD Travel Consulting, valamint az American Express (AMEX) is adott ki előrejelzést.

A fejlettség és ellentmondásai 

A Budapest–Közép-Dunavidék régió gazdasági fejlettsége miatt kikerült az unió által hátrányosnak nyilvánított térségek köréből. Támogatása és fejlesztése ezért nem a felzárkóztatás, hanem a „regionális versenyképesség és foglalkoztatás” célkitűzés operatív programja keretében valósul meg. A térség 2007-2013 között mégis jelentős összegre, 430 milliárd forint közötti fejlesztési forrásra számíthat, nem számítva egyéb (közlekedés, környezet- és energiagazdálkodás, Kohéziós Alap) támogatással megvalósuló projekteket.

Kevesebb nyugdíjas, több depressziós 

Vérfrissítést hozhatnak a külföldi (magán)biztosítók a magyar gyógyturizmusba. Közreműködésükkel – elsősorban a német piacról – megindulhat felénk a gyógy- és wellness-szolgáltatásokat igénylő aktív kereső réteg, amely jóval többet költ, mint a jelenlegi, zömmel kisnyugdíjasokból álló vendégkör. A magyar egészségturizmus bővítésének lehetőségeiről és korlátairól esett szó a VI. Spa & Wellness Kiállításon az Econoconsult által szervezett konferencián.

Biztonságos repülést kívánnak 

A biztonság, az új IT technológiák, valamint a határrendészet témakörében szervezett konferenciát november 14–15-én Budapesten az IATA, a Nemzetközi Légi Közlekedési Szövetség. Ez alkalomból készítettünk interjút David A. Robertsonnal, az IATA igazgatóhelyettesével, a konferencia egyik szervezőjével.

Jövés-menés 

Érdekes változásoknak lehetünk tanúi az éleződő légi közlekedési verseny hatásaként a hazai repülőtereken. Míg októberben a hagyományos légitársaságok 7,6%-kal (509 448 fő) növelték forgalmukat a főváros repülőterén, a fapadosok 4,9%-kal (191 497 fő) kevesebb utast szállítottak.

Az Alföld kapujában 

„Miért a távolba vágyni, mikor a jó oly közel” lehetett volna a mottója annak a kirándulásnak, mely az ócsai Tourinform Iroda és a Budapest-Közép-Dunavidéki RMI Ócsa és környéke látnivalóinak megismerésére szervezett.

Palóc mikrokozmosz 

A Falusi Turizmus Európai Hete októberi népszerűsítő kampánya során Palócországba kaptunk meghívást. Dombok tetején várromokkal, völgyekben fekvő kies településekkel, erdők, rétek, csalitok érintetlen szépségével fogadott Nógrád, ahol ezúttal a „Palóc út” települései közül Szécsény, Kozárd és Hollókő mutatkozott be.

Királyi borok, főúri kastélyok 

A Magyar Turizmus Zrt. Északmagyarországi Regionális Marketingigazgatósága októberben tanulmányutat szervezett a térség attrakcióinak bemutatására. A túra során megtekintettük Miskolc nevezetességeit, ellátogattunk Tarcalra, a degenfeldi szőlőbirtokra, végül sétát tettünk Tokajban.

Módosul az irányelv 

A Európai Unió által 16 éve elfogadott irányelv az utazási csomagokról (90/314/EEC) fontos mérföldkő volt a turizmusszabályozás történetében, mivel olyan kérdéseket sikerült meghatároznia, mint az utazási csomag fogalma, az utazási vállalkozók kötelezettségei és ennek korlátai, valamint a kártérítés körülményei. Az új termékek és technológiák megjelenése és a tagországok belső szabályozásának eltérései miatt azonban az irányelv számos pontját túlhaladta az idő, ezért az Európai Bizottság felülvizsgálja azt.

Humanista turista 

Előző két számunkban részletesen taglaltuk az etikus turizmus két alapvető irányelvét, a turizmus klímaváltozásban betöltött negatív szerepének mérséklését, illetve a természeti környezet védelmét és fenntartható módon történő turisztikai hasznosítását. Ezúttal górcső alá vesszük, melyek azok az egyéb magatartásformák, amelyek betartásával felelősnek nevezhető a turista, és nem utolsó sorban a turisztikai szolgáltató.

A költséghatékonyság a siker titka 

Az idén az év végéig több mint 3 millió utast tervez szállítani a Wizz Air légitársaság. A régió vezető diszkontszállítójának vezérigazgatója, Váradi József az eddig elért eredményekről és a társaság jövőbeli terveiről nyilatkozott lapunknak.

Ajánló 

Nagyra értékelem a Turizmus Trend dinamikus csapatának teljesítményét, amely sikeresen birkózik meg az új évezred kihívásaival.

Váltás után 

Lapzártánk idején vezérigazgatót váltott a Magyar Turizmus Zrt.

Partnerség a szakmával 

Pályája jelentős részét a magánszférában töltötte a Magyar Turizmus Zrt. új vezérigazgatója, Dr. Róna Iván, aki korábban a Budapest Touristot irányította.

Egyre kevésbé rendkívüli helyzetek 

„Harminchárom éve dolgozom ugyanazon a munkahelyen, de olyan, mintha többször váltottam volna, annyira sokszínű ez a feladat” – mondja Takács László, az idei Pro Turismo díj egyik kitüntetettje.

Apiciustól a Kezes-lábosig 

Amilyen gazdag a „Királyi régió” műemlékekben, olyan sokféle a gasztronómiája is. Az erdei vadak húsának, a folyók, tavak halainak, a gombáknak és a gyümölcsöknek felhasználása e vidéken természetes volt. Fogalommá vált a bakonyi betyárok gombás, paprikás, tejszínes főztje, használják az antik recepteket, a régió ízvilágát gazdagítja az itt élő németek, szlovákok konyhája is.

Prágai mágia 

Míg Bécs a monarchia császárvárosaként, Budapest kozmopolita Duna-metropolisként pozicionálja magát, Prága arra törekszik, hogy Csehország fővárosaként, történelmi és kulturális központjaként nyerje meg a turistákat. Prága népszerűsége a város adottságaival jól gazdálkodó és átgondolt turisztikai koncepció sikere.

Hazánk vonzó második célpont 

Magyarország mellett szól a vendégszeretet, Budapest szépsége és az újdonság ereje, javítanunk kell viszont a turisztikai szolgáltatások színvonalát, az infrastruktúrát és a nyelvtudásunkat, ha fel akarjuk venni a versenyt a skandináv vendégek megszerzésében konkurenseinkkel.

Új imázst épít az örök tavasz szigete 

Madeira Európa-szerte híres boráról, csipkéjéről és szokatlan szépségéről. Száműzött uralkodók, gyengélkedő mágnások, tehetős nyugdíjasok üdülőszigetének számított sokáig. Az örök tavasz szigete most átértékeli turisztikai kínálatát, új imázst épít. Madeira a fiatalok és a fiatalnak maradni akarók szigete, szépségével a lélek, számtalan wellnessadottságával a test épülését szolgálja.

Európai szállodai befektetési trendek 

Európa keleti fele a szállodai befektetések szempontjából, a dinamikusan fejlődő keresleti és a kereslet dinamikájától általában elmaradó kínálati trendek következtében, jellemzően nagyobb haszonnal és gyorsabb megtérüléssel kecsegtet, mint a nyugati oldal, viszont ennek megfelelően errefelé a kockázat is nagyobb.

A szállodai forgalom alakulása Magyarországon 2000–2005 

A szállodai forgalom alakulása szempontjából Budapest és a Közép-Dunavidék régió vezető pozíciója évek óta töretlen – hangzott el a REevolutio Budapest 2006 befektetői fórumon és projektbörzén. Dr. Niklai Ákos, a Magyar Szállodaszövetség tiszteletbeli elnöke, a Magyar Turizmus Zrt. igazgatóságának elnöke az elmúlt tizenöt év szállodafejlesztési tendenciáiról készült előadásában arra is felhívta a figyelmet, hogy a főváros és környéke a szállodai szobaszámot és a kapacitáskihasználtságot tekintve is az első helyen áll, és ez a régió járult hozzá legnagyobb mértékben 2000 és 2005 között a vendégszám növekedéséhez.

Bővülésben bíznak az utaztatók 

Előző lapszámunkban az idei téli charterkínálatról írtunk. Mostani összeállításunkban terjedelmi okok miatt a teljesség igénye nélkül ízelítőt igyekszünk adni az idei tél egyéb újdonságaiból is. Az egzotikus utak mellett a síújdonságokról is olvashatnak írásunkban.

Korrekt üzlet a természettel 

Etikus turizmussal foglalkozó sorozatunk második részében továbbra is a környezet és turizmus kapcsolatát vizsgáljuk. Felmérések bizonyítják, hogy mára a turisták nagy része számára az érintetlen táj, a változatos élővilág és a tiszta környezet jelentik a legfontosabb turisztikai vonzerőket. A bemutatásukra és megőrzésükre szakosodott ökoturizmus jóval nagyobb fejlődési ütemre számíthat a jövőben mint a hagyományos utazások piaca.

Csodavárás helyett aktív ágazati közreműködést 

Célegyenesbe érkezett a 2007–2013 közötti uniós költségvetésre való felkészülés. Mányai Rolanddal arról beszélgettünk, hogyan tud a szakma minél jobban profitálni a január 1-jétől hazánk számára hét évre rendelkezésre álló 7000 milliárd forint uniós támogatásból.

Ajánló 

Színes, érdekes és naprakész újság a Turizmus Trend.

Hírünk a világban 

Lapzártánk idején Magyarországtól volt hangos a külföldi sajtó: budapesti képeket mutattak a nagy nemzetközi tévétársaságok, hazánkról írtak a vezető nyugati lapok, még a kuvaiti és távol-keleti médiumok is „kitüntettek” minket figyelmükkel.

A minőségre mindig lesz igény 

Jövő év augusztusában nyílik meg a Tisza-tó partján a régió első négycsillagos szállodája Tiszafüreden. A 1,5 milliárdos beruházás megtérülését kilenc évre prognosztizálják.

Mellékhatások 

Azt mondják, a turizmus érzékeny szeizmográfként mindig jelzi a gazdaság változásait. Most nem jelez: a megkérdezett szakemberek szerint a megszorító intézkedések nem vetik nagymértékben vissza az ágazatot, és a zavargások legkomolyabb hatása is a katasztrófaturisták számának növekedése lesz.

Az első fecskék 

A marketingben régóta ismert a co-branding fogalma. A megfelelően kiválasztott, együtt megjelenő márkák erősítik egymás imázsát. A hazai idegenforgalomban eddig alig alkalmazott módszer bevezetésével a közelmúltban két légitársaság is megpróbálkozott.

A focilázon túl 

Az idei nyár legjelentősebb sporteseménye kétségkívül a németországi futball világbajnokság volt, amelynek ideje alatt minden korábbi várakozást felülmúlva közel 21 millió turista érkezett az országba. A sporteseménynek otthont adó 12 város egyike, a bajor tartományi központ, München és környéke azonban az év minden részében kínál érdekes látnivalókat, így nem véletlen, hogy Németország turisták körében legkedveltebb tartománya éppen Bajorország.

Kunta Kinte nyomában Gambia tengerpartján 

Kenyát és a Dél-afrikai Köztársaságot leszámítva Fekete-Afrika legnagyobb része még fehér folt a magyar turisták térképén, elsősorban a közvetlen közlekedési kapcsolat hiánya miatt. Nyugat-Európából viszont a menetrendi összeköttetéseken túl telente charterjáratok szállítják a turisták tömegeit egyes úti célok felé: Gambia népszerű Nagy-Britanniában és Skandináviában, míg Szenegál elsősorban a francia nyelvű államok polgárai körében felkapott.

A földi paradicsom és Kelet Velencéje 

Kína egyik legfejlettebb tartománya a Sanghajtól délre elterülõ Zhejiang (Csödzsiang). Magyarországon túl sokat nem lehet hallani errõl a vidékrõl, arrafelé viszont annál többet tudnak rólunk, mivel Zhejiangból származik a hazánkban letelepedett kínaiak többsége.

A világörökségektől az olimpiáig 

Kínáról a nagy fal, az agyagkatonák, a tiltott város jut rögtön az eszünkbe, ugyanakkor az 1,3 milliárd lakosú távol-keleti nagyhatalom a szupergyors fejlődés jelképe is, ahol néhány évtized alatt halászfalvakból világvárosok alakultak ki.

Tökfesztivál kékfrankossal 

A Nyugat-Dunántúl egyesíti a történelmi városok kifinomult világát az egykori határvidék, az Őrség érintetlen természeti környezetével. Ebben a régióban őseink szokásai, konyhája keveredik a poncichterek meg a szomszédos népek, a szlovének és osztrákok gasztronómiájával.

Padlógázra satufék 

Tavasszal már sejteni lehetett, hogy a nyári szezonban túlkínálat jellemzi majd a charteres kiutazások piacát. A tour operátorok félelmei beigazolódtak, rengeteget kellett a nyáron akciózniuk. Tanulva a történtekből, illetve tartva a kereslet visszaesésétől, a chartereztetők a tavaly téli kapacitásoknak mindössze kétharmadával vágnak neki a hamarosan induló új szezonnak. A tervezett utasszám csökken ugyan, de több új egzotikus úti cél is megjelenik a charterkínálatban: Mexikó, Namíbia, a Zöldfoki-szigetek, és a két év szünet után visszatérő dél-afrikai Durban.

Gúzsba kötve táncolnak 

A hazai fesztiválok látogatottsága évre évre növekszik, ami viszont az állami támogatást illeti, épp az ellenkezője figyelhető meg. Egyre kevesebb pénz jut a közös kasszából a rendezvények megsegítésére, sőt sok esetben az ígért pénzösszegek jóval a rendezvény befejezése után érkeznek meg. Ez pedig nehéz helyzetbe hozhatja a szervezőket: a késedelmes fizetés miatt beszállítóik esetenként kötbérrel, bírósági perekkel fenyegetőznek.

Most már a lét a tét 

A turizmus – abban a formában, ahogy eddig ismertük – a múlt iparága. Hosszú távon jövője csak a környezetvédelmi, etnikai, kulturális és humanitárius szempontokat is szem előtt tartó, etikus, felelős vagy más néven fenntartható turizmusnak van. A témát komplexitása miatt négyrészes cikksorozatban próbáljuk meg körüljárni. Elsőként a turizmus környezetvédelemmel, azon belül is a klímaváltozással kapcsolatos felelősségvállalásával foglalkozunk, hogy 25 év múlva is legyen a bolygón olyan hely, ahová érdemes elutazni, mert még nem nyelte el a tenger, vagy nem perzselte fel a nap...

A turizmus helye a gazdaságban 

Telt ház előtt zajlott le egy szeptemberi szombat délután Budapesten az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) turizmuspartnerségi találkozója, ahol a turisztikai szakma képviselői találkozhattak az ágazat irányítóival, köztük Lamperth Mónika miniszter asszonnyal.

Szüretelünk, de egy kicsit savanyú a szőlő 

Évekig próbálkozott Magyarország a Welcome to Hungary beutaztató vásár megszervezésével, ám az átütő siker elmaradt. Egyértelmű, hogy a nagy nemzetközi konszernek, a tengerentúli bevásárlók számára egy vagyunk a sok közép-európai ország közül, s magunkban nem jelentünk igazi vonzóerőt. Számukra legfeljebb Európa vagy ennek nagyrégiói (Nyugat-, Dél-, Középvagy Észak-Európa) jöhetnének számításba.

Ajánló 

A Turizmus Trend valóban „trendi”. Amint a neve is mutatja, frissen, naprakészen és részletesen informál minden, a szakmát érintő dologról.

Új kezekben 

Talán olvasóink is értesültek már arról, hogy a Turizmus Trendet, a Napi Turizmus Hírlevelet, valamint a www.turizmusonline.hu honlapot, továbbá a Modern Hotel és A Vendég című szaklapokat augusztus hónapban megvásárolta a Geomédia Kiadótól a Süddeutscher Verlag magyarországi leányvállalata, a Medical Tribune Kiadó Kft.
Feliratkozás a Turizmus Online hírlevelére

Álláshirdetések

Munkatársat vagy munkát keres?

Adja fel hirdetését a Turizmus Online portálon, a turisztikai szakma honlapján! Leendő kollégái is minket olvasnak - válasszon csomagjaink közül!